Neely doet goed werk bij het analyseren van de zogenaamde slechtste jazzsolo aller tijden. Hij gaat echt in op de vraag waarom sommige solo's "goed" en andere "slecht" klinken.
Dit is een van de klassiekers aller tijden. Ik wist gewoon voordat ik de link opende, dat dit het zou zijn.
Kan er niet mee stoppen om erom te lachen. ��
Maar het lijkt vreemd dat hij zich er niet van bewust lijkt te zijn dat het geen jazzsolo is, noch ernaar streeft. De Flintstones Movie was de slechtste Franse Nouvelle Vague-film ooit.Adam Neely heeft een aantal geweldige video's. Ik zou hem aan iedereen aanraden. Ik vond dit goed gedaan en tot nadenken stemmend.
Ja, je hebt het begrepen.Adam doet me denken aan mijn kleine broer. Hij is intelligent, analytisch, sexy, getalenteerd, en ik hou van hem. Ik kan maar heel kleine stukjes van mijn kleine broer filteren en dan moet ik hem uitzetten. Ik hou van je Adam.
Hij gaat hier uitgebreid op in.Welnu, ten eerste is het een rock-'n-roll-saxofoonsolo, uit de vroege dagen van rock-'n-roll.
Ten tweede, dat ene-noot-ding werd vaak gedaan in die stijl van rock-'n-roll.
Ik vond het helemaal niet snedig, maar ongelooflijk oprecht. Sterker nog, hij besteedt een groot deel van de video aan het afwijzen van snedige commentatoren die klagen dat het repetitief is of "maar één noot".Ten derde, 28 minuten besteden aan het snerend deconstrueren van iets dat in ongeveer 15 minuten in de studio is opgenomen om tieners aan het dansen te krijgen voor de laagst mogelijke totale kosten en tijdsinvestering, lijkt op het slaan van een vlieg met een kanon.
Nogmaals, zijn kritiek heeft niets te maken met het feit dat de solo "onvoldoende complex" is of iets dergelijks, en hij doet een oprechte en lovenswaardige poging om het in de juiste muzikale context te plaatsen.Het is zeker niet de beste riff-stijl rock-saxofoonsolo, maar het is niet zo slecht voor wat het is.
In ander schokkend, onverwacht nieuws:
- Hank Williams was niet bekend met solo's over de brug naar Cherokee!
- Little Richard had problemen met de harmonische concepten van Bill Evans!
- Pete Townshend kan Trane's solo op "Countdown" niet spelen!
- Jimi Hendrix was niet in staat een competent continuo te renderen uit een geschreven becijferde bas!
Het is een terechte vraag waarom de "Flying Home" solo precies geweldig is, terwijl deze slecht is. Waarom is sommige geĂŻmproviseerde muziek goed, terwijl andere slecht is? Dat is wat hij probeert te achterhalen. Als je een student les zou geven en hij/zij kwam met deze solo uit het hoofd, zou je hem/haar dan niet willen corrigeren? En wat zou je zeggen om te veranderen?Ik heb de eerste helft van de video helemaal bekeken en ben toen door de tweede helft geskipt. Ik merkte dat hij niet gewoon het verdomde nummer speelde - tenminste niet in de delen die ik continu bekeek - dus je krijgt het niet eens te horen in de context van een goedkope en vrolijke rock-and-roll 45. Toen ik het opzocht en daadwerkelijk naar de plaat luisterde, was het duidelijk wat het is en hoe de kwaliteit overeenkomt met de rest van de opname. Ja, de articulaties van de man klonken alsof er te veel whisky door de keel was gegaan - maar ga eens luisteren naar Louie Louie van de Kingsmen.
Omdat ik nog steeds een "beginner" ben, moet ik zeggen dat ik me nu niet zo slecht voel over mijn spel. Sterker nog, van wat ik net hoorde, zou ik echt mijn best moeten doen om zo slecht te spelen! Ik zal hieraan denken als ik vandaag Yakety Sax of Pick Up The Pieces speel!Neely doet goed werk door de zogenaamde slechtste jazzsolo aller tijden te analyseren. Hij gaat echt in op de vraag waarom sommige solo's "goed" en andere "slecht" klinken.
Dit had ook in het rock-'n-roll-saxofoonforum geplaatst kunnen worden.
Iedereen heeft recht op een mening. Ik zag maar twee mensen die iets zeiden dat niet 100% positief was, ja, ik was er een van en ik heb de video twee keer bekeken - delen ervan meer dan twee keer.Sommigen van jullie zijn onuitstaanbare brompotten. Jeesh... Het is vrij duidelijk wie de video niet heeft bekeken en gewoon haat op de man die de video heeft gemaakt zonder duidelijke reden.
Dat klinkt eerlijk.Iedereen die oprecht denkt dat hij probeert de solo te beoordelen als een "jazzsolo", heeft niet gekeken of niet opgelet.
Het spijt me dat dat alles is wat je ziet.Het enige wat ik zie, is dat iemand boos wordt dat iemand iets "jazz" noemde dat geen "jazz" was, ook al verandert dat absoluut niets aan de inhoud van de video.
Oh man, dat was erger dan het ergste! En het was natuurlijk ook geen 'jazz solo'; gewoon pijnlijk om naar te luisteren. Als ik die toetsenist was, zou ik er meteen mee stoppen; misschien zou de saxofoon (ontstemd en in de verkeerde toonsoort!) niet zo slecht hebben geklonken zonder te botsen met de akkoorden.Ik ga dit hier gewoon achterlaten.
Ik denk ook niet dat het een goede solo is. Maar feit is dat je tonnen slechte solo's op YouTube kunt vinden, dus waarom deze specifieke solo uitkiezen en hem de slechtste solo aller tijden noemen? Zoals ik al eerder zei, er staan twee solo's op deze thread die veel slechter zijn en je zou er nog veel meer kunnen vinden als je de tijd wilt verspillen om ernaar te zoeken. Er is genoeg echt goede muziek om naar te luisteren, dus waarom tijd verspillen met het uitlichten van slechte solo's of er een als de 'slechtste' bestempelen?Ik was er toen niet bij, maar ik heb een heleboel andere nummers uit de jaren 50 gehoord met saxofoonsolo's erin die qua stijl behoorlijk lijken op die van Jones Girl. Naar mijn mening klinken de Jones Girl-solo's (zowel de plaatversie als de outtake-versie) zelfs in vergelijking met hun tijdgenoten niet goed voor mij. Zelfs de solo op In the Still of the Night klinkt een beetje slecht voor mij. Het heeft niets te maken met hoe ik over het genre of de stijl van zijn spel denk, zoals ik al zei, er zijn genoeg solo's uit die tijd waar ik echt van geniet, alleen deze niet. Ik denk gewoon dat het spel amateuristisch klinkt en niet erg goed uitgevoerd en eerlijk gezegd denk ik dat dat is wat het grootste deel van het nieuwere publiek dat deze solo voor het eerst hoort, oppikt. Ik heb een gezegde gehoord dat ongeveer zo luidt: "Je hoeft geen piloot te zijn om te weten dat het slecht is als een vliegtuig neerstort." Evenzo hoef je geen expert te zijn in de muziekgenres van de jaren 50 om te weten wanneer een solo slecht klinkt.
Het is enigszins ironisch dat sommige mensen deze uitspraak zelf snarky zouden kunnen vinden, omdat het ongefundeerde aannames over hen lijkt te doen. Dat wil zeggen, het lijkt sommige mensen te beledigen in plaats van hun argument constructief te debatteren. Ik ken niemand die een hekel heeft aan jeugd, intelligentie of kennis, en ik heb in deze thread zeker geen bewijs van die eigenschap gezien.Ik begrijp wel waarom sommige mensen hem snarky vinden; hij is jong, intelligent en duidelijk deskundig, en dat kan sommige mensen zeker verkeerd opvatten.
Correct, het is eigenlijk duidelijk vanaf bijna het begin dat hij zich daarvan bewust is, in tegenstelling tot de social media posters. Ik denk niet dat iemand denkt dat Adam Neely daadwerkelijk denkt dat het een jazzsolo is. (Mijn fout natuurlijk, ik heb een paar keer gezegd dat hij het leek te denken, vanwege de titel).Het is duidelijk als je het hele ding bekijkt dat hij weet dat de betreffende solo geen jazzsolo is.