Sax on the Web Forum banner
21 - 39 of 39 Posts
rogerb40uk said:
Het correleert met hoeveel mijn artritische cervicale wervels kunnen pijn doen, na een lange oefen-/speelsessie :D
Soms kan een pond een groot verschil maken nadat je een tijdje continu hebt gestaan en gespeeld.... (Mijn Buffet SDA tenor voelt na een uur of zo als een boeganker....)

Twee punten van verduidelijking:

1. Consistentie van eenheden.

Pounds en Newtons zijn eenheden van kracht (pounds zijn imperiaal, newtons zijn SI). In deze context de zwaartekracht. Het is correct om te zeggen dat iets in pounds of newtons "weegt".

Kilogram en gram zijn SI-eenheden van massa. Het imperiale equivalent is de slug (niet vaak gezien). Het is onjuist om te zeggen dat iets in gram of kg "weegt".

Voor het doel van deze discussie zijn we geĂŻnteresseerd in de kracht die de zwaartekracht uitoefent op een saxofoon, aan het aardoppervlak. Een groot deel van de wereld gebruikt kg of g voor eenheden in massa-apparaten zoals balansen (correct) of in weegapparaten zoals veerschalen (incorrect) op basis van de veronderstelling dat de apparaten zullen worden gebruikt om de zwaartekracht op een object aan het aardoppervlak te meten.

De persoon hierboven die een veerschaal heeft verkregen die is afgestudeerd in newtons, heeft in feite een correct afgestudeerde tool. Een veerschaal die is afgestudeerd in kg is onjuist.

Voor degenen die geĂŻnteresseerd zijn, levert de zwaartekracht op een object aan het aardoppervlak de volgende relaties op:

Een object met een massa van 1 kg weegt 9,81 N.
Een object dat 1 lb weegt, heeft een massa van 454 g.
Een object met een massa van 1 kg weegt ongeveer 2,2 kg.
Een object met een massa van 1 slug weegt 32,2 lb.

Dit lijkt misschien pedantisch, maar dat is het niet. De relaties tussen kracht, massa en versnelling vormen de basis van alle klassieke mechanica.

2) Zeker, de variatie in gewicht (massa) van hoorns wordt enorm beĂŻnvloed door het ontwerp van het kleppenwerk? Ik heb saxofoons met en zonder kleppenwerk vele malen vastgehouden en ik denk dat het mechanisme de helft van het gewicht is.

Ik gok dat je niet voor de kost speelt. :cool:

J. Calhoun said:
..Dit lijkt misschien pedant, maar dat is het niet. De relaties tussen kracht, massa en versnelling vormen de basis van alle klassieke mechanica...
Eigenlijk is het pedant voor de doeleinden van deze thread, aangezien de discussie geen natuurkundige vraag is. :) Aangezien de overgrote meerderheid van de metrische weegschalen die aan het publiek worden verkocht, zijn gekalibreerd in grammen en dat de eenheid is die bijna universeel wordt gebruikt bij het kwantificeren van gewicht buiten de natuurkunde of technische kringen, is er niets mis met het voortzetten van die praktijk hier.

..Voor het doel van deze discussie zijn we geĂŻnteresseerd in de kracht die door de zwaartekracht op een saxofoon wordt uitgeoefend, op het aardoppervlak..
We zijn ook geĂŻnteresseerd in de effecten van de 'massa' van het instrument, aangezien de traagheid ervan van invloed is op het bijdragen aan vermoeidheid van de speler, vooral tijdens het optreden in een staande positie en men er echt 'in opgaat' :cool: .

Bedankt voor de lessen echter! :D

Chu-Jerry said:
Eigenlijk is het betweterig voor de doeleinden van deze draad, aangezien de discussie geen natuurkundige vraag is. :)
Wetenschap is nooit OT op het internet...:D

Men zweet door 'werk' te doen.

Werk = kracht x afstand (waardoor die kracht werkt).

Voor saxofoon spelen, zou ik zeggen dat het grootste deel van het werk wordt gedaan door de kracht die wordt uitgeoefend door de buik- en tussenribspieren om lucht te blazen, waarbij de afstand de afstand is die die spieren afleggen terwijl een adem wordt uitgeademd.

Ook wordt er werk verricht door het middenrif bij het ademhalen.

Als de frisdrankfles om de nek van een stilstaande persoon wordt gehangen, is er geen afstand betrokken, dus geen werk, maar als je ermee op en neer zou springen...

Een kleine hoeveelheid werk wordt verricht door de vingers en hun bijbehorende spieren.

:) Gewoon ik die een "columnist" ben.

Oh! Ik dacht dat we het over saxofoonspelen hadden, niet over dansen! Dat is heel anders.

Afrikaanse zwaluw of Europese zwaluw? :)

Gordon (NZ) said:
Je zweet door 'werk' te doen.
Newtons? Dat is voor watjes! Echte mannen meten alleen in dynes :D

Hehe, misschien moet er gezegd worden dat je zweet door kracht te genereren, niet per se alleen "werk" in de natuurkundige definitie met behulp van vectorverplaatsing vermenigvuldigd met de netto kracht:)
Tegen een muur duwen levert geen werk op, maar zorgt er zeker voor dat je gaat zweten.
Je nek en rug weerstaan de wens van de zwaartekracht om je kostbare hoorn met een snelheid van 9,81 m/s^2 naar de vloer te trekken. De resulterende vectorkracht die op de sax werkt, is nul (hopelijk, anders heb je reparaties nodig), maar de kracht die door je rug wordt gegenereerd, is niet nul en zorgt ervoor dat je "zweet".

Hier is een eng beeld : Galileo demonstreert dat de zwaartekrachtversnelling constant is door een alt- en een baritonsaxofoon van de toren van Pisa te laten vallen :shock: Zou een goed cartoonidee kunnen zijn voor SOTW :D

Speel een Bariton en je zult nooit meer zeggen dat een Altsax zwaar is.

musicmind said:
Newtons? Thats for wussies! Real men only measure in dynes ...... Pushing against a wall doesnt do any work, but will definitely make you break a sweat.
Newtons? Dat is voor watjes! Echte mannen meten alleen in dynes ...... Tegen een muur duwen levert geen werk op, maar zorgt er wel voor dat je gaat zweten. Als ik op de grond ga zitten, dwars in een deuropening, en mijn benen rechtuit strek en tegen het deurkozijn duw, dan ga ik niet veel zweten, maar als ik beweging in de situatie breng, bijvoorbeeld met dezelfde techniek een grote rots langs een strand duw, dan ga ik zeker zweten. Evenzo word ik niet warm als ik mijn lichaam in een positie vastzet waarin ik een afgeremde auto duw, maar als ik de rem loslaat en hem daadwerkelijk duw, word ik veel warmer. Als ik stilsta en een paar heel zware tassen vasthoud, word ik niet warm, hoewel mijn spieren moe kunnen worden. Maar als ik tegelijkertijd squats doe, weersta ik dezelfde zwaartekracht, maar ik verricht wel werk, en ik word zeker warm. Wat de watjes betreft, de meesten van ons die dynes gebruikten, zagen uiteindelijk het licht en verlieten die primitieve wereld. Onthoud mijn woorden, de watjes zullen uiteindelijk winnen. Is de VS niet het ENIGE land dat nog in de duistere middeleeuwen leeft? :cry: (Daar heb je om gevraagd!) Alleen degenen die zwak zijn en zich bedreigd voelen, grijpen naar scheldwoorden. :cry: :twisted: :) :) (Daar heb je ook om gevraagd!)

Discussion starter · #33 ·
Is het niet verbazingwekkend (nou ja, nee, niet op SOTW!) ... dat ik in antwoord op wat ik dacht een simpele, duidelijke vraag was, slechts DRIE antwoorden op de vraag kreeg, en ongeveer 27 reacties met 'andere dingen'? :D

Ik heb onlangs na vele jaren weer een altsaxofoon opgepakt, nadat ik naar een paar klarinetten had gekeken, en was verrast dat ik vergeten was hoe zwaar het aanvoelde!

Ik denk erover om een andere alt te kopen en vroeg me af of er informatie is over welke merken/modellen zwaarder/lichter zijn?

Wegen de 'betere' exemplaren waarschijnlijk meer, vanwege een robuustere constructie, of zijn sommige prachtig maar delicaat gemaakt en dus een beetje fragiel?

Hoeveel weegt uw alt?

Bedankt :)
Mijn alt is een Berkely uit 1931. Weegt 2,7 kg. Geen andere merken wegen meer.

Hier is materiaal over de relevante vraag vanaf juli 2004

Statistieken

Ik heb alle gewichten die tot nu toe in deze thread zijn gegeven (vanaf 20 oktober 2006 om 19:00 uur EST) samengesteld en de statistieken uitgewerkt. Houd er rekening mee dat deze resultaten slechts zo nauwkeurig zijn als wat er is gepost. Eerst de resultaten van alle gegeven getallen:

Tenoren
steekproefgrootte: 42
minimum: 6.000 lbs / 2.722 kg
gemiddelde: 7.312 lbs / 3.317 kg
maximum: 8.375 lbs / 3.799 kg
bereik: 2.375 lbs / 1.077 kg
std dev: 0.417 lbs / 0.189 kg

Alten
steekproefgrootte: 9
minimum: 4.500 lbs / 2.041 kg
gemiddelde: 5.257 lbs / 2.384 kg
maximum: 6.000 lbs / 2.722 kg
bereik: 1.500 lbs / 0.680 kg
std dev: 0.523 lbs / 0.237 kg

Baritons
steekproefgrootte: 3
minimum: 9.000 lbs / 4.082 kg
gemiddelde: 10.833 lbs / 4.914 kg
maximum: 12.500 lbs / 5.670 kg
bereik: 3.500 lbs / 1.588 kg
std dev: 1.756 lbs / 0.796 kg

En voor de eenvoud...
68% van alle alten weegt tussen 4.734 en 5.780 lbs (2.147 en 2.622 kg)
68% van alle tenoren wegen tussen 6.896 en 7.729 lbs (3.128 en 3.506 kg)

Uiteraard zullen de cijfers voor tenoren nauwkeuriger zijn dan die voor alten, omdat er bijna vier keer zoveel tenoren zijn gewogen. Ik zou de cijfers voor bariton met een flinke korrel zout nemen, aangezien er slechts 3 in de steekproef zitten en er een behoorlijk groot verschil was tussen hun gewichten.

21 - 39 of 39 Posts