Dit geeft me vaak problemen en ik moet echt hard werken aan mijn embouchure om piepen of kraken te voorkomen. Is dit een beruchte moeilijke toonhoogte of zoiets?
Ik zal de mechanische kant ervan nog eens bekijken. Maar ik denk dat het gewoon een moeilijke noot is om te laten klinken. Ik kan middelste F, middelste E, middelste D zonder problemen doen. Maar als ik van stilte in een middelste G moet springen, zoals 30-40% van de tijd, begint de noot verkeerd en klinkt het als een stervende gans of zoiets. Een afschuwelijk geluid.Het is een van de moeilijkere noten om correct te laten klinken. Maar om een mechanisch probleem uit te sluiten, kunt u bevestigen dat de octaafklep van de hals volledig gesloten blijft en de octaafklep van het lichaam opent wanneer u G speelt?
Persoonlijk noem ik die noot hoge G, niet middelste. De volgende hogere G is altissimo.
Als je zegt 'de meest onstabiele noot op de saxofoon', bedoel je dan dat het een van de moeilijkste is om te stemmen?Wat @buddy lee zei. Ook wat @lydian zei.
Ja, het is moeilijker om te stemmen. Je hebt sterke buiksteun nodig, misschien wat meer mondstuk in je mond. Probeer de vorm van je mond intern aan te passen (ook wel tongpositie genoemd). Maar sluit eerst de mechanische problemen uit.
Kijk ook naar de nek-oktaafklep, vinger lage G, druk op de oktaafklep en kijk of de nek-klep opspringt. Dit kan wijzen op een plakkerige body-oktaafklep.
Vooral op tenor is dit de meest onstabiele noot op de saxofoon, behalve misschien de altissimo G3.
Wat je beschrijft kan allemaal een embouchure-probleem zijn, maar het kan nog steeds een lek zijn, waarschijnlijk een van de problemen die Whaler noemde. Ik zou controleren op een mechanisch probleem, het zelfs naar je technicus brengen (heb je er geen? Zoek er een) als je het niet kunt diagnosticeren, zodat je het kunt repareren of uitsluiten.Ik heb gisteravond weer wat gespeeld en het is gewoon een moeilijke noot om te spelen. Als mijn embouchure niet op een bepaalde manier is en ik mijn buikspieren niet gebruik om hard en snel in de noot te "springen", zal het gemakkelijk een vreselijke, schelle toon laten horen. Ik ben de komende dagen aan het werk, maar misschien plaats ik een video in deze thread zodat jullie kunnen horen waar ik het over heb.
Ik gebruik een gehuurde YTS 200ADII en heb een leraar (wekelijkse lessen). Ik heb het met mijn leraar besproken en hij zegt dat het gewoon een moeilijke noot is voor tenor beginners. Ik ga binnenkort een YTS-23 huren, dus het zal interessant zijn om te zien of deze moeilijkheid die ik heb aanhoudt.Middelste G (G2) is een gemakkelijk piepende noot op tenor voor beginners. Een andere piepende noot is de middelste D (D2). Heeft u een leraar of bent u autodidact? Het lijkt erop dat u net uw tenor heeft gekocht, heeft u hem laten controleren/stemmen door een technicus? Zoals anderen al zeiden, zult u de mogelijkheid moeten uitsluiten dat de hoorn lekt.
Interessant over die potloodtruc. Bedankt!Ik zou controleren of uw korte buis C# niet lekt. Dit kan worden veroorzaakt door de compressie van het kurk-aanpassingsmateriaal op de C#-staaf (bediend door de B-toets en/of de A-toets) of door de paal die de bovenste stapel-scharnierstang in de buurt van de A-toets ondersteunt, die wat moet worden gehamerd. Het andere potentiële probleem is, zoals velen al zeiden, de stemgeving. Uw embouchure en strottenhoofdpositie moeten gericht zijn op de grondtoon van de noot en niet op de boventonen/harmonischen. Een goede oefentruc hier is om een potlood onder uw nek-kiekgaatsleutel te steken om deze open te houden terwijl u uw keel/strottenhoofd gebruikt om noten in de eerste octaaf van de hoorn te stemmen. Zodra u hebt geleerd hoe u de eerste octaaf kunt stemmen, zou het stemmen van de octaaf met of zonder gebruik van de octaafsleutel vanzelf moeten gaan. Ik hoop dat dit helpt.
MG
Niet alleen het horen ervan, maar ook het vormen van de keel alsof je de toon gaat zingen (alles doen behalve de noot daadwerkelijk hoorbaar vocaliseren) brengt je keel en tong op de juiste plaats/vorm. Ons vocale kanaal (mond- en keelanatomie) is onderdeel van ons instrument. Mensen hangen allemaal vast aan lettergrepen, klinkervormen en tongpositioneringsgymnastiek om dingen te laten werken, terwijl ons lichaam het allemaal op natuurlijke wijze doet om gewoon een toon zuiver te zingen.Dank u hiervoor!
Dat gebeurt op mijn VI. Elke mondstuk en elk riet, het wil altijd het stervende ganzen geluid maken of naar de D springen. Ik was ervan overtuigd dat er iets mis was met de hoorn, maar het lijkt er inderdaad op dat ik gewoon mijn embouchure een beetje moet veranderen. Stevigheid is een goede term, want ik kan mijn kaak los houden zolang ik de rest van de spieren stevig houd, maar als ik lui word, maakt het een soort Viking oorlogshoorn geluid en voelt het alsof het riet van het mondstuk gaat vibreren.
Het was vervelend, en ik ben er nog steeds mee bezig, maar speciale aandacht besteden aan die noot en lange tonen spelen om er een goed gevoel voor te krijgen, heeft wonderen verricht.
Ik denk dat de rietsterkte er ook iets mee te maken heeft. Te zacht of te hard en die G wil gek worden. Ik gebruikte Rigotti Gold 2.5 soft, toen probeerde ik de 2.5 strong en ze leverden elk vergelijkbare resultaten op. Toen ging ik naar 2.5 medium en het is veel beter beheersbaar. Het is dus niet zo dat harder of zachter beter is, het gaat er echt om de juiste sterkte voor jou te vinden.
Inderdaad, ik kom hetzelfde probleem tegen op elke tenor die ik tot nu toe heb geprobeerd. Het is absoluut mijn eigen probleem... Het gebeurt waarschijnlijk bij het beginnen van een frase met middelste G of van hoge D of C die naar middelste G springt. Het losser maken van de lipdruk lijkt een manier om het op te lossen, maar het zal nog steeds verschijnen als ik de G onbedoeld speel.Dat gebeurt op mijn VI. Elke mondstuk en elk riet, het wil altijd het stervende ganzen geluid maken of naar de D springen. Ik was ervan overtuigd dat er iets mis was met de hoorn, maar het lijkt er inderdaad op dat ik gewoon mijn embouchure een beetje moet veranderen. Stevigheid is een goede term, want ik kan mijn kaak los houden zolang ik de rest van de spieren stevig houd, maar als ik lui word, maakt het een soort Viking oorlogshoorn geluid en voelt het alsof het riet van het mondstuk gaat vibreren.
Het was vervelend, en ik ben er nog steeds mee bezig, maar speciale aandacht besteden aan die noot en lange tonen spelen om er een goed gevoel voor te krijgen, heeft wonderen verricht.
Ik denk dat de rietsterkte er ook iets mee te maken heeft. Te zacht of te hard en die G wil gek worden. Ik gebruikte Rigotti Gold 2.5 soft, toen probeerde ik de 2.5 strong en ze leverden elk vergelijkbare resultaten op. Toen ging ik naar 2.5 medium en het is veel beter beheersbaar. Het is dus niet zo dat harder of zachter beter is, het gaat er echt om de juiste sterkte voor jou te vinden.
ADEM.Inderdaad, ik kom hetzelfde probleem tegen op elke tenor die ik tot nu toe heb geprobeerd. Het is absoluut mijn eigen probleem... Het gebeurt waarschijnlijk wanneer ik een zin begin met een middelste G of van een hoge D of C naar een middelste G spring. Het losser maken van de lipdruk lijkt een manier om het op te lossen, maar het zal nog steeds verschijnen als ik de G onbedoeld speel.
Het is GRAPPIG dat het soms ook opspringt bij het springen van een middelste C naar een middelste G, de plotselinge sprong van snellere luchtstroom springt misschien de G naar zijn boventoonreeks...G? De A & Bb hierboven zijn ondergeventileerd, dus ze zijn scherp. G is geen probleem voor mij. Midden D is een pijn. Dat geldt ook voor lage D.