Sax on the Web Forum banner
21 - 38 of 38 Posts
Allereerst zou mijn kennisniveau in de buurt komen van dom zijn als een deur, dus wees geduldig met me.

Ik heb onlangs een Buffet Crampon klarinet gekocht op een rommelmarkt als speculatie (ik was op zoek naar Omega en Rolex polshorloges), en ik kocht klarinet nummer 765990, hout, gemaakt in Duitsland.

Ik heb de klarinet naar de beste muziekwinkel in de stad gebracht en ze konden me niet vertellen van welk jaar hij was, of het een E11 of een R13 was. Ik heb een paar mensen op de contactpagina van de Buffet-website gemaild en wacht op antwoorden.

De muziekwinkel zei dat het ding een revisie nodig had, maar een vriend in een pandjeshuis (met 30 jaar ervaring in het handelen in muziekinstrumenten, en zelf een voormalig professioneel gitarist) zei dat het in orde was. Hij suggereerde dat aangezien de muziekwinkel zijn brood verdiende met revisies...

De muziekwinkel zei dat als het een E11 was, het ongeveer $400 waard zou zijn zoals het is, en ongeveer $600 als het een R13 was. Ze zeiden ook dat het mondstuk en de ligature van hoge kwaliteit waren.

Heeft iemand anders dan de fabrikant een suggestie over hoe ik erachter kan komen wat ik echt heb?

Bedankt voor uw vriendelijke aandacht...

Dit komt net binnen van BUFFET CRAMPON USA, INC. in Jacksonville, Florida . . .

"Na onderzoek van uw serienummer blijkt nu dat die klarinet een "International"-model is, dat oorspronkelijk in 2001 is verkocht. De International is in wezen dezelfde klarinet als de E11 met een iets hogere kwaliteit houtnerf; het was ook een klarinet die alleen via geselecteerde Buffet Crampon-dealers werd verkocht."

Ik weet niet zeker of dit goed of slecht is, maar ik heb in ieder geval de geschiedenis . . .

Hallo mensen,

Ik heb jullie hulp nodig. Ik probeer het model van een Buffet Crampon klarinet en de prijsklasse ervan te bepalen. Het serienummer is F161737. Wanneer ik het serienummer invoer op http://www.buffet-crampon.com/en/instruments.php krijg ik dit:

Merk: Buffet Crampon
Instrument: N 1 D Sib
Serienummer: 161737
Productiejaar: 11/03/1975

Maar uit het bovenstaande weet ik niet zeker welk model het is. Ik gok dat het RC is. Interessant is dat er op het bovenstuk van de klarinet alleen het logo is gegraveerd, maar niet het model. Als het RC is, weet iemand dan hoeveel het waard is?

De kleppen van de klarinet zijn verzilverd, hij is in uitstekende staat, zonder scheuren. Sommige van de kurk pads kunnen beschadigd zijn, maar dat is alles. Hij is af en toe geolied.

Over het algemeen is hij zeer weinig gebruikt.

Ik heb onlangs een Buffet gekocht met serienummer #37004. Ik heb rondgekeken en een algemeen idee gekregen van het fabricagejaar, maar ik hoopte dat iemand me kon helpen dit wat nauwkeuriger te bepalen dan mijn bevindingen. Ik lees wat tegenstrijdige dingen en wil gewoon wat zekerder zijn. Ideeën? Ik ging dit niet kopen, maar ik kreeg er een geweldige deal voor, waardoor het moeilijk was om het te weigeren. Ik ga er wat geld in steken voor een re-pad, maar er zitten geen scheuren in het hout of andere zichtbare schade.

Ik weet dat alle hoorns anders klinken, maar zou dit als een goed jaar voor Buffet worden beschouwd?

Gebaseerd op de tabel die ik vond op http://www.woodwindforum.com/clarinetperfection/snbuffet-serial-numbers/, is dat waarschijnlijk uit 1949. Dat zal pre-R13 zijn, wat waarschijnlijk betekent dat de verzamelwaarde lager is (of hoger als je de juiste koper vindt, neem ik aan). Dat betekent dat het misschien niet de polycilindrische boring heeft waar de R13 bekend om staat, maar hé, Buffet heeft net een nieuwe lijn klarinetten geïntroduceerd met een cilindrische boring en dat een feature genoemd. Dus misschien ben je de tijd gewoon voor!

Ik heb onlangs een Buffet uit 1948 gekocht die ik nog moet laten reviseren. Het lijkt een mooie hoorn, maar heeft te veel werk nodig om er veel over te kunnen zeggen.

Ik ben geen klarinetverzamelaar of iemand die veel instrumenten koopt en verkoopt, dus misschien kan iemand die een uitgebreid onderzoek heeft gedaan hier meer over zeggen dan ik, maar ik denk niet dat er een tijd is geweest dat Buffets categorisch goed of categorisch slecht waren. Individuele instrumenten zijn verschillend en ik zou zeggen dat er een goede kans is dat elke professionele Buffet van welke periode dan ook goed zal spelen als hij goed is afgesteld. Of dat instrument geschikt is voor jou, je lichaam en je speelstijl is een heel andere kwestie.

Buffets uit de late jaren veertig hebben een goede reputatie. Natuurlijk kwamen ze voor de R13, dus dat komt tot uiting in de prijzen. Maar dat betekent niet dat het geen mooi instrument kan zijn.

Zeker als je niet in een klarinetsectie wilt spelen, maar bijvoorbeeld in een jazzcombo, kan het een geweldige klarinet zijn.

Dat jaar zou correct moeten zijn, maar over het algemeen zijn Buffet- (en misschien alle) klarinetten te variabel om te kunnen zeggen of een jaar goed is. Ik heb er veel gecontroleerd uit bijna elk decennium. Ik denk dat ik zou kunnen zeggen dat de jaren '40 statistisch gezien minder uitstekende klarinetten lijken te hebben dan nieuwere. De meeste waren gemiddeld of minder. Aan de andere kant was een van de beste klarinetten (van welk merk dan ook) die ik heb bespeeld een Buffet uit de late jaren '40. Zelfs de intonatie was zo goed als elke nieuwe klarinet met een uitstekende volle toon.

Dat jaar zou correct moeten zijn, maar in het algemeen zijn Buffet (en misschien alle) klarinetten te variabel om te kunnen zeggen of een jaar fatsoenlijk is. Ik heb er veel gecontroleerd uit bijna elk decennium. Ik denk dat ik zou kunnen zeggen dat de jaren 40 statistisch gezien minder uitstekende klarinetten lijken te hebben dan nieuwere. De meeste waren gemiddeld of minder. Aan de andere kant was een van de beste klarinetten (van welk merk dan ook) die ik heb bespeeld een Buffet uit de late jaren 40. Zelfs de intonatie was zo goed als elke nieuwe klarinet met een uitstekende volle toon.
Bedankt! Ik heb veel minder klarinetten bespeeld dan jij (ook al ben ik in de eerste plaats klarinettist). Waarschijnlijk heb je gelijk dat elke periode zijn citroenen heeft :)

Dit is een interessante vondst van Wichita Band en wat ze zeggen over Buffet-klarinetten:

Het is belangrijk op te merken dat Buffet op zijn huidige website meldt dat het "model R13" in 1955 werd geĂŻntroduceerd.
Helaas is dit niet correct.
Ik heb in mijn bibliotheek exemplaren van de catalogi van Buffet uit 1946 en 1947, waarbij de laatste duidelijk "model R13" klarinetten toont.* De catalogus van 1946 is vergelijkbaar, maar er is geen indicatie van het modelnummer.** Wat betekent....ook al beschouwen we deze klarinet als dezelfde als een R-13 uit 1947, we kunnen het niet bewijzen uit onze gegevens.* "Modele 13" noemde Buffet ze voor de oorlog, dus dat is naar onze mening gepast.

Dus dit en een aantal andere lezingen over het onderwerp laten me hier nadenken over tegenstrijdige verhalen.

Dat heb ik ook gezien en ik weet niet helemaal wat ik ervan moet denken. Ik heb een moderne R13 en de bovengenoemde "pre-R13" uit 1948 en ze zijn beslist verschillend. De oudere hoorn heeft veel grotere toongaten en een deel van het kleppenwerk is duidelijk anders.

Hoe dan ook, ik zie enkele van de zogenaamde pre-R13's in onberispelijke staat op de Wichita band instrument site die voor ergens tussen de 1.800 en 2.000 dollar gaan. Iemand moet ze uit deze periode leuk vinden, want ze worden zeker van de site verkocht. Ik was gewoon op zoek naar een antwoord op het jaardilemma. Zeer interessant wat ieders concept is en wat iedereen anders hoort of leest. Kortom, als het een goede klarinet is, dan is het denk ik een goede klarinet. Zoals gezegd, er zijn citroenen in alle verschillende periodes. Het enige wat ik hoef te doen is mijn vingers gekruist houden dat het een goede speler blijkt te zijn en geen hond, zodra hij voor een re-pad gaat.

Voor zover ik het begrijp, was de eerste versie van wat algemeen bekend staat als de R-13 een herontwerp van de boring en een aantal toetsen door Robert Carree. Hij werd geïntroduceerd in C.1955 en de serienummers beginnen in de range van 55.000 +/-. Klarinetten daarvoor verschillen in boring en enkele verschillen in toets- en toongatontwerp. Clarinet Perfection had foto's die duidelijk de verschillen in toetsontwerp laten zien, voornamelijk de A/G#-postopstelling. Vervolgens, in het midden tot eind jaren 60, waren er meer ontwerpwijzigingen die leidden tot de zogenaamde "gouden era" R -13's. Hoewel het goede hoorns kunnen zijn, worden hoorns die vóór het herontwerp zijn gemaakt, voor minder verkocht. Ik vind het interessant dat Wichita Band Buffet corrigeert over hun eigen geschiedenis en hoorns. Het gaat niet om het nummer, het gaat om het ontwerp, vooral de boring. Als je de "pre R-13" leuk vindt, ga ervoor. Betaal er gewoon geen opgeblazen R-13-prijs voor.

Wat voor boring zouden de pre-R13's precies hebben in vergelijking met de latere jaren? Wat zijn enkele van de voor- en nadelen van dit type boring? Niet echt op de hoogte van alle boring veranderingen en wat ze teweeg hebben gebracht. Heb verschillende lezingen gehad, maar het is altijd goed om wat informatie en kennis uit de eerste hand te hebben over een aantal van deze dingen.

Clarinet Perfection had gedetailleerde informatie over de boring van verschillende merken en modellen. Ik weet niet zeker wat er nu staat, aangezien het van eigenaar is veranderd. De boringgrootte en -contour (cilindrisch, polycilindrisch, enz.) beĂŻnvloeden de weerstand en de intonatie.

Hallo.
Ik kwam uw lijst met serienummers van buffet tegen.
Ik ben dol op Buffet-klarinetten. Ik heb net een zeer oude Everett buffet-klarinet verworven. Geen andere markeringen behalve één serienummer K1245. Kunt u mij alstublieft vertellen welk modeljaar etc. van deze klarinet is? Vergelijkbaar met vandaag? Het is veel moeilijker om er geluid uit te krijgen dan uit mijn e11. Wat zou dat alsjeblieft kunnen veroorzaken? Ik ga het renoveren en alle pads vervangen. Wat moet ik nog meer doen om het gemakkelijker te laten spelen? Het geluid is echter prachtig. Bij voorbaat dank
Proost

Ervan uitgaande dat de serienummers ongeveer opeenvolgend waren, zou deze lijst erop wijzen dat de K1245 een instrument uit de jaren 40 zou zijn, aangezien K512 uit 1943 komt en K5077 uit 1952.

Is het instrument in Frankrijk gemaakt?

Wat betreft de moeilijkheid van het spelen, ik zou het zeker laten controleren op lekken en scheuren. Het is moeilijk om echt te weten hoe het speelt totdat het in goede staat is gebracht.

21 - 38 of 38 Posts