Sax on the Web Forum banner
21 - 40 of 123 Posts
Zodat hij stopt met het verdraaien van onze hoofden! Een geheim agent van de Sovjet-inlichtingendienst, vermomd als een gewone muzikant, stuurt naar iemand verzamelde informatie in de vorm van morsecode via de saxofoon, afwisselend met willekeurige ritmes; en de Amerikanen zijn zoals altijd verstrooid!

Re : Re: Re : Re: Adam Neely's Analyse van "The Worst Jazz Solo of All Time"

Ik ben het er niet mee eens - als hij denkt dat het jazz was, of bedoeld was om jazz te zijn, dan toont dat een zeer basaal misverstand van het jazzgenre.

Je krijgt dit echter vaak, dat mensen aannemen dat het jazz moet zijn omdat het een saxofoon is.
Haha ja, voor veel mensen saxofoon = jazz. Ik heb in reggae bands gespeeld, en na de show hebben mensen gezegd hoe erg ze van de "jazzband" genoten.... Ik heb op dezelfde manier jazzkwartet gigs gespeeld toen de klant DEFINITIEF niet Stella by Starlight wilde horen, en iets heel anders in gedachten had!

FWIW, ik ben het met je eens (Pete) dat ik de betreffende solo persoonlijk geen "jazzsolo" zou noemen. Maar in de context van de video is het duidelijk dat (1) hij het een jazzsolo noemt, voornamelijk omdat de kritiek op sociale media erop, die de video veroorzaakte, het "de slechtste jazzsolo aller tijden" noemde en (2) hij een behoorlijk goede zaak maakt dat het niet zomaar kan worden uitgesloten als een "jazzsolo".
Dat was ook mijn lezing - het gebruik van de term "jazz" omdat hij zich ervan bewust is dat het zo (incorrect) is genoemd op sociale media

Welnu, ten eerste is het een rock-'n-roll-saxofoonsolo, uit de vroege dagen van rock-'n-roll.

Ten tweede werd dat one-note-ding vaak gedaan in die stijl van rock-'n-roll.

Ten derde lijkt het alsof je met een kanon op een vlieg slaat om 28 minuten te besteden aan het op een snelle manier deconstrueren van iets dat in ongeveer 15 minuten in de studio is neergelegd om tieners te laten dansen voor de laagst mogelijke totale kosten en tijdsinvestering.

Het is zeker niet de beste riff-stijl rock-saxofoonsolo, maar het is niet zo slecht voor wat het is.

In ander schokkend, onverwacht nieuws:

- Hank Williams was niet bekend met solo's over de brug naar Cherokee!
- Little Richard had problemen met de harmonische concepten van Bill Evans!
- Pete Townshend kan Trane's solo op "Countdown" niet spelen!
- Jimi Hendrix was niet in staat een competente continuo te renderen van een geschreven becijferde bas!

Ik heb het gevoel dat de meeste mensen die deze video bekritiseren, hem niet hebben bekeken.

Welnu, ten eerste is het een rock-'n-roll-saxofoonsolo, uit de vroege dagen van rock-'n-roll.

Ten tweede, dat ene-noot-ding werd vaak gedaan in die stijl van rock-'n-roll.
Hij gaat hier uitgebreid op in.

Ten derde, 28 minuten besteden aan het snerend deconstrueren van iets dat in ongeveer 15 minuten in de studio is opgenomen om tieners aan het dansen te krijgen voor de laagst mogelijke totale kosten en tijdsinvestering, lijkt op het slaan van een vlieg met een kanon.
Ik vond het helemaal niet snedig, maar ongelooflijk oprecht. Sterker nog, hij besteedt een groot deel van de video aan het afwijzen van snedige commentatoren die klagen dat het repetitief is of "maar één noot".

Het is zeker niet de beste riff-stijl rock-saxofoonsolo, maar het is niet zo slecht voor wat het is.

In ander schokkend, onverwacht nieuws:

- Hank Williams was niet bekend met solo's over de brug naar Cherokee!
- Little Richard had problemen met de harmonische concepten van Bill Evans!
- Pete Townshend kan Trane's solo op "Countdown" niet spelen!
- Jimi Hendrix was niet in staat een competent continuo te renderen uit een geschreven becijferde bas!
Nogmaals, zijn kritiek heeft niets te maken met het feit dat de solo "onvoldoende complex" is of iets dergelijks, en hij doet een oprechte en lovenswaardige poging om het in de juiste muzikale context te plaatsen.

Ik heb de eerste helft van de video helemaal bekeken en ben toen door de tweede helft geskipt. Het viel me op dat hij niet gewoon het verdomde nummer speelde - tenminste niet in de delen die ik continu bekeek - dus je krijgt het niet eens te horen in de context van een goedkope en vrolijke rock-'n-roll 45. Toen ik het opzocht en de plaat daadwerkelijk beluisterde, was het duidelijk wat het is en hoe de kwaliteit overeenkomt met de rest van de opname. Ja, de articulaties van de man klonken een beetje alsof er te veel whisky door de keel was gegaan - maar ga eens luisteren naar Louie Louie van de Kingsmen.

Neely doet goed werk door de zogenaamde slechtste jazzsolo aller tijden te analyseren. Hij gaat echt in op de vraag waarom sommige solo's "goed" en andere "slecht" klinken.

Dit had ook in het rock-'n-roll-saxofoonforum geplaatst kunnen worden.

Omdat ik nog steeds een "beginner" ben, moet ik zeggen dat ik me nu niet zo slecht voel over mijn spel. Sterker nog, van wat ik net hoorde, zou ik echt mijn best moeten doen om zo slecht te spelen! Ik zal hieraan denken als ik vandaag Yakety Sax of Pick Up The Pieces speel!

Interessant dat je de keyboardspeler de schuld geeft. Dat moet ik eens proberen.

Hoe dan ook, hier is nog een klassieker voor je plezier:
WOW! Ik weet echt niet wat ik daarop moet zeggen! Blijkbaar kan ik het nummer, te oordelen naar die "performance" (er was toch eigenlijk geen publiek?), best goed spelen.

Welnu, ten eerste is het een rock and roll sax solo, uit de vroege dagen van rock and roll. Ten tweede, dat one-note ding werd vaak gedaan in die stijl van rock and roll. Ten derde, 28 minuten besteden aan het snarky deconstrueren van iets dat in ongeveer 15 minuten in de studio is neergelegd om tieners aan het dansen te krijgen voor de laagst mogelijke totale kosten en tijdsinvestering, lijkt op het slaan van een vlieg met een kanon. Het is zeker niet de beste riff-stijl rock sax solo, maar het is niet zo slecht voor wat het is. In ander schokkend, onverwacht nieuws: - Hank Williams was niet bekend met solo's over de brug naar Cherokee! - Little Richard had problemen met Bill Evans' harmonische concepten! - Pete Townshend kan Trane's solo op "Countdown" niet spelen! - Jimi Hendrix was niet in staat een competent continuo te renderen uit een geschreven baspartij!
Ik denk niet dat je het echt hebt bekeken, turf. Ik heb geen snarkiness gehoord. Hij behandelt alle dingen waar je hem om bekritiseert. Hij zegt dat de Satins een do-*** band waren, geen jazzband. Hij vergelijkt de solo met Big Jay McNeely, Illinois Jacquet en andere groepen uit die tijd die vergelijkbare dingen deden. En hij gaat in op het feit dat de opname in een kerkkelder is gemaakt en dat de saxofonist maar ongeveer 10 minuten de tijd had om het idee van het nummer in zijn hoofd te krijgen voordat hij het opnam. Plus, hij vermeldt dat ze in dezelfde sessie de grote hit "In The Still of the Night" opnamen. Hij was niet kritisch over de band, maar over de internet- en Twittertrollen die het de "slechtste jazzsolo ooit" noemden, terwijl het niet eens jazz was. Ik heb nog nooit van Adam Neely gehoord, maar na het bekijken van zijn video denk ik dat hij best goed is in wat hij doet. Het lijkt me dat zijn bedoeling was om veel verschillende muzikale ideeën te bespreken voor mensen zoals wij die geïnteresseerd zijn in zulke dingen, in plaats van The Satins af te kraken. Ik denk dat hij het bij vijf minuten had kunnen houden en het wat beknopter had kunnen maken. Gewoon mijn mening erover.

Discussion starter · #29 ·
Ik heb de eerste helft van de video helemaal bekeken en ben toen door de tweede helft geskipt. Ik merkte dat hij niet gewoon het verdomde nummer speelde - tenminste niet in de delen die ik continu bekeek - dus je krijgt het niet eens te horen in de context van een goedkope en vrolijke rock-and-roll 45. Toen ik het opzocht en daadwerkelijk naar de plaat luisterde, was het duidelijk wat het is en hoe de kwaliteit overeenkomt met de rest van de opname. Ja, de articulaties van de man klonken alsof er te veel whisky door de keel was gegaan - maar ga eens luisteren naar Louie Louie van de Kingsmen.
Het is een terechte vraag waarom de "Flying Home" solo precies geweldig is, terwijl deze slecht is. Waarom is sommige geĂŻmproviseerde muziek goed, terwijl andere slecht is? Dat is wat hij probeert te achterhalen. Als je een student les zou geven en hij/zij kwam met deze solo uit het hoofd, zou je hem/haar dan niet willen corrigeren? En wat zou je zeggen om te veranderen?

Deze video was geweldig om te bekijken. Ik had niet gedacht dat ik een video van bijna 30 minuten zou kunnen uitzitten waarin een solo van één noot werd geanalyseerd, maar het was eigenlijk heel interessant.

Sommigen van jullie zijn onuitstaanbare brompotten. Jeesh... Het is vrij duidelijk wie de video niet heeft bekeken en gewoon haat op de man die de video heeft gemaakt zonder duidelijke reden.
Iedereen heeft recht op een mening. Ik zag maar twee mensen die iets zeiden dat niet 100% positief was, ja, ik was er een van en ik heb de video twee keer bekeken - delen ervan meer dan twee keer.

Ik was het niet eens met de producent van de video die de misleidende titel ("jazz solo") van de zeer onwetende opmerkingen op sociale media in stand hield. Ik ben er zeker van dat het niet zijn bedoeling was om te misleiden, maar als je hier enkele opmerkingen bekijkt, heeft het misschien wel misleid en beoordelen sommige mensen hier daadwerkelijk een out-take pop/R&B solo als een jazz solo.

Hoe dan ook, ik zal graag een gedetailleerder beeld van mijn gedachten schetsen - en met 100% eerlijkheid en integriteit - maar beledig alsjeblieft geen mensen die een andere mening hebben dan anderen. Het is allemaal een kwestie van tolerantie en ruimdenkendheid.

EDIT: Ik heb het opnieuw bekeken en een vrij uitgebreide review gedaan in post 41 hier

Je komt over als minachtend over de video en de maker ervan, vanwege het meest pedante en triviale detail. Het komt niet over als een oprechte kritiek van iemand die de video daadwerkelijk met een open geest zou hebben bekeken.

Nergens in de video probeert hij de solo oneerlijk te vergelijken met iets als een Parker-solo, en in feite berispt hij zelfs mensen die het proberen te vergelijken met Parker in de eerste vijf minuten van de video. Hij is volkomen eerlijk in het vergelijken met andere vergelijkbare R&B-solo's uit die tijd en hoe het nog steeds tekortschiet als solo. Iedereen die oprecht denkt dat hij de solo als een "jazzsolo" probeert te beoordelen, heeft niet gekeken of niet opgelet.

Ik zie alleen maar iemand boos worden dat iemand iets "jazz" noemde dat geen "jazz" was, ook al verandert dat absoluut niets aan de inhoud van de video.

Iedereen die oprecht denkt dat hij probeert de solo te beoordelen als een "jazzsolo", heeft niet gekeken of niet opgelet.
Dat klinkt eerlijk.

Het enige wat ik zie, is dat iemand boos wordt dat iemand iets "jazz" noemde dat geen "jazz" was, ook al verandert dat absoluut niets aan de inhoud van de video.
Het spijt me dat dat alles is wat je ziet.

Ik ben niet boos op iemand, maar ik geloof dat er veel mis is in de social media-commentaren, bijvoorbeeld "slechtste jazzsolo", atonaal, proberen te klinken als Charlie Parker, snarky comments: "Solo betekent dat ik maar één noot hoef te spelen, toch?" Ik geloof dat het verkeerd was om dat allemaal te weerleggen en het toch analyse van de "slechtste jazzsolo" te noemen. OK, als we pedant willen zijn, was dat de oorspronkelijke titel van de social media, maar er is een duidelijke implicatie van de analyse dat het letterlijk van "slechtste jazzsolo" is en de verkeerde informatie blijft verspreiden. Dat is alles.

Ik ga dit hier gewoon achterlaten.
Oh man, dat was erger dan het ergste! En het was natuurlijk ook geen 'jazz solo'; gewoon pijnlijk om naar te luisteren. Als ik die toetsenist was, zou ik er meteen mee stoppen; misschien zou de saxofoon (ontstemd en in de verkeerde toonsoort!) niet zo slecht hebben geklonken zonder te botsen met de akkoorden.

Adam doet me denken aan mijn kleine broer. Hij is intelligent, analytisch, sexy, getalenteerd, en ik hou van hem. Ik kan maar heel kleine stukjes van mijn kleine broer filteren en dan moet ik hem uitzetten. Ik hou van je Adam.
Ja, je hebt het begrepen.
Ja, hij is een supernerd. Ik luister naar het meeste van zijn dingen terwijl ik iets anders doe of op een versneld tempo omdat het een beetje saai wordt. Hij is echter wel interessant en zeer deskundig. Zijn video over het harmoniseren/re-harmoniseren van dezelfde melodie is erg interessant en vervelend.?
Als jongere weet ik niet zeker of hij zich realiseert hoe de scene toen was? Veel mensen waren toen vaak dronken.? Deze man zou dat best wel eens geweest kunnen zijn en ik heb niet gezien dat dat als een mogelijkheid werd genoemd.
Dat waren de gouden dagen dat iedereen met een beetje talent een professionele muzikant kon worden. Het was een echte baan. Je kon actief blijven en toch een paar slechte gewoonten hebben die je tegenwoordig zouden ontslaan.

Adam heeft veel info in zijn video's en kan soms een beetje vreemd zijn. Hij is een goed opgeleide componist en muzikant. Misschien heeft hij zichzelf niet zoveel bewerkt vanwege het coronavirus, maar ik vond het toch een uitstekende video.

21 - 40 of 123 Posts