Sax on the Web Forum banner

Yamaha YDS-150 Digitale Saxofoon

3 reading
174K views 483 replies 93 participants last post by  kt.mcg  
#1 · (Edited by Moderator)
#447 · (Edited)
Ik heb mijn YDS-150 nu een paar maanden. Mijn gedachten:

- Waardevol voor het oefenen van vingerzetting als je in een omgeving bent waar je stil moet zijn.

- Het is leuk om verschillende geluiden te besturen!

- Ik heb jaren geleden een EWI geprobeerd met niet-bewegende, aanraakgevoelige toetsen waar ik niet aan kon wennen en die ik na een paar uur heb teruggestuurd. Met de YDS-150 kon ik het, na een beetje tweaken van de instellingen via de app, meteen zonder problemen bespelen.

- Zoals velen hebben gezegd, is de vibrato die je niet kunt besturen op 90% van de ingebouwde geluiden afschuwelijk. Er zijn een paar geluiden zonder dit. Hey Yamaha - geef ons alsjeblieft een firmware-update die dit aanpakt.

- Ik vind het waardevol als MIDI-controller voor mijn opname-opstelling. Het is voor mij veel gemakkelijker om de YDS-150 te bespelen dan een keyboard na 40+ jaar op sax. Echt gemakkelijk om een baslijn, synth solo neer te zetten...

- Ik probeer uit te zoeken hoe ik het het beste kan gebruiken in een live setting. Omdat ik de meeste ingebouwde geluiden niet zo goed vind, is de beste opstelling die ik tot nu toe heb gevonden om via USB naar een oude laptop te gaan en de output van de laptop naar een versterker/PA te sturen. (Helaas betekent dat dat je meer spullen moet meenemen.) Ik heb een hostprogramma genaamd Cantible gevonden waarmee je VST's met een vrij lage latentie kunt draaien. Ik heb geprobeerd om via een paar DAW's met een opnamespoor ingeschakeld te gaan, maar de latentie maakte die aanpak onbruikbaar. Ik heb ook geprobeerd om via mijn iPhone naar een paar softsynth-apps te gaan met een camera kit-aansluiting, maar kon geen output krijgen, hoewel ik MIDI-input dingen zag triggeren. (Geen probleem om een regulier MIDI-keyboard te gebruiken om softsynths op de iPhone te triggeren, wat voor mij geen zin heeft.)

- Bluetooth is om instellingen te tweaken via de app. Ik denk dat je ook Bluetooth-audio van een ander apparaat kunt invoeren om mee te spelen via de YDS-150, dat heb ik niet geprobeerd. Geen Bluetooth-audio-uitgang voor de ingebouwde geluiden.

- De messing bel is dom. Ik zou liever een kleiner instrument hebben. Ik geef er niet om trillingen door het instrument te voelen. Heeft iemand geprobeerd de bel te verwijderen? Of hem af te snijden?

- Ik raad ten zeerste aan om de add-on 3D-geprinte halzen te halen waarvan de plannen in deze thread zijn geplaatst. Een van de 3 werkt echt goed voor mij.

#448 · (Edited)
- De messing bel is stom. Ik zou liever een kleiner instrument hebben. Ik geef er niet om trillingen via het instrument te voelen. Heeft iemand geprobeerd de bel te verwijderen? Of hem af te snijden?
In de beoordelingsdraad op Cafe Saxophone heeft iemand er een geopend om losse schroeven terug te vinden en gezien hoe de bel verwijderd kan worden en heeft wat foto's. Ik heb niet gezien dat iemand het daadwerkelijk heeft gedaan FWIW. Zoek in de draad naar 'schroeven' en je vindt de berichten.

#450 ·
Vergeef me als deze vraag ergens in de 23 pagina's hierboven beantwoord is. Ik lees meestal alle berichten in een thread voordat ik iets toevoeg, maar iedereen heeft zijn grenzen, denk ik...

Weet iemand een bron voor een voltooide nekhoekversteller of een alt/tenor-stijl nek voor de YDS150? Ik heb de YDS nuttig gevonden voor schalen etc. vingerzettingsoefeningen, ondanks de vaak bekritiseerde geluiden. Maar ik hou niet van de positie waarin ik het moet vasthouden. (Misschien is het een onwelkome herinnering aan hoe slecht ik klink op een echte sopraan, of misschien is het de stijfheid in mijn nek die de oefening vanochtend bijzonder oncomfortabel maakte.)

Ik heb geen 3D-printer en wil ook niet knoeien met het proces van printen en afwerken. Ik wil gewoon iets kopen dat werkt. Bedankt voor alle tips.

#452 ·
Ik hoop dat het oké is om het toch te vragen.
Ik heb net een YDS150 gekregen, 2e hands. Heb de app geïnstalleerd, gekoppeld met de sax (YDS-150 midi), maar de app komt alleen met "Apparaat niet gevonden".
Tot nu toe geprobeerd op twee Android-telefoons.

Heeft er nog iemand gefaald om de app de sax te laten zien?
Proost

#453 ·
... komt met "Apparaat niet gevonden".
Getest op twee Android-telefoons tot nu toe.
Is het iemand anders niet gelukt om de app de sax te laten zien?
cheers
Hoe heb je het gekoppeld? Met de methode in de handleiding die een combinatie van toetsen vereist, of zoals elk ander apparaat door naar de bluetooth-instellingen te gaan en het apparaat te zoeken? Ik heb het een tijdje niet gebruikt, maar ik herinner me dat er een prompt verschijnt met de vraag om audio of midi of iets dergelijks te delen en als je "verkeerd" antwoordt, wordt het apparaat niet weergegeven.

#455 ·
Yamaha YDS-150 Digitale Saxofoon verbinding met een pc/DAW via Bluetooth BLE. Ik heb een manier gevonden om mijn Yamaha DYS-150 via Bluetooth BLE te verbinden met mijn DAW, waarbij ik gebruikmaak van het BLE (Bluetooth Low Energy) apparaat dat al in de YDS-150 is ingebouwd. WindSYNTHberry is een convertersoftware om de MIDI-synthesizers en VST-instrumenten af te spelen met behulp van een Wind Controller. Het werkt slechts in één richting, van wind synthesizer naar DAW. loopMIDI wordt gebruikt om virtuele loopback MIDI-poorten te creëren om applicaties op Windows te verbinden die hardware-MIDI-poorten willen openen voor communicatie. Door Bluetooth MIDI (BLE MIDI) van YDS-150 te gebruiken, kunt u draadloze prestaties ervaren (alleen voor Windows 10 Anniversary en later). Latentie kan een probleem zijn via BLE. Ik heb geen significante vertraging opgemerkt met de tests die ik tot nu toe in mijn huidige configuratie heb gedaan; ik heb echter de latentie niet gemeten (ik heb geen manier om dat te doen). U moet dus uw eigen tests uitvoeren. Vind de procedure die ik heb gedaan, hierbij. Ik hoop dat je ervan geniet! Gelukkig nieuwjaar!

Attachments

#458 ·
Heeft iemand de YDS-150 gebruikt met de SWAM Saxophones VST? Ik heb net een gebruikte YDS-150 besteld bij samash op reverb en ben erg geïnteresseerd in hoe het zou werken met de SWAM-plugin, aangezien de samples zoveel beter klinken. Als iemand ervaring of A/V heeft van deze combinatie, zou ik het graag bekijken en beslissen of het een waardevolle upgrade zou zijn voor mijn plezier van de YDS-150. Ik heb het voornamelijk gekocht als oefensax, maar kan me voorstellen dat het potentieel nuttig zou zijn voor het opnemen met kwaliteitsvoorbeelden.

#461 ·
Iemand de YDS-150 gebruikt met de SWAM Saxophones VST? Ik heb net een gebruikte YDS-150 besteld bij samash op reverb en ben erg geïnteresseerd in hoe het zou werken met de SWAM-plugin, aangezien de samples zoveel beter klinken. Als iemand ervaring of A/V heeft van deze combinatie, zou ik het graag willen bekijken en beslissen of het een waardevolle upgrade zou zijn voor mijn plezier van de YDS-150. Ik heb het voornamelijk gekocht als oefensax, maar zou het potentieel nuttig kunnen vinden voor een aantal opnames met kwaliteitsvoorbeelden.
Ik heb de SWAM Trumpet-, Trombone-, Sax- en Flute-apps op iPad gebruikt. Enkele latentieproblemen die me ontmoedigen om ze solo te spelen, maar deze setup laat je in real time schakelen tussen YDS solo en YDS+horn section ... muse6480.wordpress.com/2022/07/20/yamaha-yds-150-setup-for-switching-between-solo-and-horn-section/

#459 ·
Hallo mensen, ik heb de YDS afgelopen vrijdag gekocht en nu begint hij te haperen op een nummer, ongeacht wat ik indruk. Dit is best irritant. Heeft iemand dit al meegemaakt?
Ik hoop dat dit opgelost kan worden!
Bedankt voor de antwoorden!

#465 · (Edited)
Na al die tijd met de YDS zijn de harmonica-geluiden voor een korte intro of solo een van de beste toepassingen buiten de oefening en planning. En de fluitgeluiden. De rest vereist veel geklooi met effecten om ze goed te laten klinken. Er is altijd het MDID-aspect dat veel betere geluiden geeft.

#466 ·
@Jodi Anna Ik heb een gat in een riet geboord, 1/8" IIRC, dat al te groot was en wat lawaai maakt. Ik heb er nu een stuk tape overheen om de stroom te verminderen (nog steeds lawaaierig). Mijn doel is alleen maar om een digitale oefenoptie te hebben, dus ik heb de app niet veel verkend. Mijn huidige gedachte gaat over articulatie en hoe je een 'riet' zou kunnen ontwerpen dat de juiste articulatietechniek stimuleert, wat de huidige opstelling niet doet. Ik zou zeggen dat de 'weerstand' of maximale luchtstroom die in het instrument is ingebouwd, de bottleneck is wat betreft vrij blazen, dus er valt niet veel te winnen door gebruik te maken van de maximale diameter van de nekbuis. Daarom heb ik het gat geboord, om lucht volledig uit het systeem te laten ontsnappen. Dat werkt om het ademhalingsritme van een echte sax te benaderen.

#467 ·
Hallo, ik ben nieuw op het forum en speel saxofoon (ik ben een gitarist van 30 jaar en meer). Gisteren mijn Yamaha YDS150 gekregen, tot nu toe goed, maar toen ik gisteren een paar noten en eenvoudige toonladders speelde, vergeleek ik een paar noten met een paar YouTube-tutorials voor beginners en op 440 Hz concerttoonhoogte lijkt de YDS ongeveer 5 of 10 cent te laag te zijn, kan dit worden aangepast in de app? Anders speelt en klinkt het goed, alleen een beetje te laag.

#468 · (Edited)
Hoi, ik ben nieuw op het forum en speel saxofoon (ik ben al meer dan 30 jaar gitarist) en heb gisteren mijn Yamaha YDS150 gekregen. Tot nu toe gaat het goed, maar toen ik gisteren een paar noten en eenvoudige toonladders speelde, vergeleek ik een paar noten met een paar YouTube-tutorials voor beginners en bij 440 Hz concertstemming lijkt de YDS ongeveer 5 of 10 cent te laag te zijn. Kan dit in de app worden aangepast? Anders speelt en klinkt het goed, alleen een beetje vals.
U kunt problemen hebben met de toonhoogteregeling die wordt veroorzaakt door de pitch bend-functie.