Sax on the Web Forum banner

Welke branders gebruikt u voor zilversolderen?

1 reading
373 views 15 replies 8 participants last post by  spiderjames  
#1 ·
Op zoek naar een nieuwe fakkel die zilver kan solderen (hard solderen/brazeren) voor reparaties en aanpassingen. Welke fakkels gebruiken jullie?

#3 ·
Ik heb een lucht/acetyleen-toorts diep in de catacomben van mijn opslagloods. Ik zal die uiteindelijk opzetten in mijn permanente werkplaats (in aanbouw). Is er een propaan- of map pro-toorts die ik bij HD of Lowes etc. zou kunnen krijgen die de klus tijdelijk zou klaren.
Zou zoiets de klus klaren?

Image

Ze zijn bij HD in de uitverkoop voor ongeveer $ 44.

Of deze:
Image

#5 ·
Ik gebruik ook een Smiths-stijl acetyleenbrander voor zwaardere dingen. Het is fijn om een hoge warmteafgifte te hebben die geconcentreerd is op een klein punt. Het vereist echter enige zorg om niet rechtstreeks naar het 'gassmelten' stadium te gaan.

#10 ·
Zou de Bernzomatic de klus klaren totdat ik mijn lucht/acetyleen-toorts kan opzetten? Ik heb al branders voor padwerk en zacht solderen. Ik wil op dit moment niet dupliceren
Dat zou kunnen, afhankelijk van het materiaal dat je gebruikt.

"★★★★★5 van de 5 sterren.
Marcus
· 5 maanden geleden
Tot nu toe goed! Goed voor kleine klussen.
Ik kocht dit om 1,3 mm pinnen aan 26 gauge plaatmetaal te solderen. Ik gebruikte propaan en 45% zilvervuller. Mijn eerste poging met 1/8" bronzen soldeerstaaf (1500 - 1600F werktemperatuur), was niet goed. Ik kon niet genoeg warmte produceren om de staaf te smelten.
De 1/16" zilveren vuldraad smelt dichter bij 1200F en was perfect voor mijn toepassing. Het warmde snel op en vloeide rechtstreeks in de verbinding. Ik heb het vervolgens gebruikt om een draadkar te repareren. Ook hier werkte het perfect. De kleine, precieze vlam verwarmde alleen het gebied dat ik nodig had en niets meer.
Ik heb het tot nu toe alleen met propaan gebruikt, en het werkte prima. Ik heb ook een MAP Pro-cilinder, maar ik denk niet dat het verschil zou hebben gemaakt - het is slechts ongeveer 100 - 200F heter dan propaan. Om 1/8" bronzen soldeerstaaf te gebruiken, zou ik een grotere brander moeten krijgen en/of mogelijk moeten overschakelen op propaan+zuurstof of MAP+zuurstof.
Een functie die ik echt goed vind aan deze brander is de trigger start. Ik hoop dat het blijft werken. Ik heb de mijne 3-4 keer gebruikt in de loop van een week of zo en hij is betrouwbaar en handig. Ik heb andere mensen horen zeggen dat sommige trigger start branders na een tijdje stoppen met werken. Ik hoop dat deze het volhoudt.
Ik kocht de mijne in de uitverkoop bij Lowes voor $ 50. Voor deze prijs vind ik het een goede prijs... zolang het meegaat.
"

#13 ·
Heb de Bernzomatic gekocht. Ik denk dat het voor de meeste sleutelreparaties of mods wel zal voldoen. Hier is mijn eerste poging op wat schroot:
Image

Image

Na een beetje opruimen:
Image

Hier is er een die ik op 45 graden heb gesneden om een gebroken sleutel te imiteren:
Image

Na wat vijlen en staalwol:
Image

#15 ·
#14 ·
Een beetje laat, maar ik hou van de Meco midget; hij heeft verschillende puntmaten en je kunt de warmtezone zo groot en pluizig of zo strak maken als je wilt. Hij draait op oxy-propaan. Dat gezegd hebbende, heb ik met een butaanbrander (het soort dat chefs gebruiken bij het maken van crème brûlée), een normale loodgietersbrander, enz. hard gesoldeerd. Elke brander die het materiaal snel genoeg heet kan maken, doet het prima. Ik hoop dat je de bernzomatic leuk vindt! Het solderen ziet er goed uit!

#16 ·
Bedankt voor alle suggesties. Ik heb er een in opslag die ik zal opzetten zodra mijn verbouwing van mijn werkplaats voltooid is.
Image

Ik doe de verbouwing in mijn vrije tijd.
Image

Ik wilde voorlopig alleen iets voor de korte termijn. Misschien voeg ik in de toekomst een Gentec of een kleine Smith-brander toe.