Ik heb een maand geleden een voicelive2 gekocht om het hoorn geluid in mijn r&b/soul/blues band aan te vullen (we hadden 4 hoorns, en nu ben ik het die primair tenor speelt). Er is heel weinig informatie over het gebruik van deze boxen voor hoorns. Ik gebruik het alleen voor harmonie en niet voor effecten (behalve een kleine hoeveelheid reverb en eq). Ik had een oude Digitech RP100 en probeerde daar wat effecten mee (de voicelive heeft ze allemaal plus meer) maar het paste gewoon niet bij wat we muzikaal doen. Na veel experimenteren en 2 optredens ermee heb ik het volgende geleerd:
Ik vond in eerste instantie een aantal aanbevolen instellingen voor het eq-en van de voicings en een aantal andere parameters op
http://alexscammon.com/2012/06/voicelive2-with-sax/ Echter, toen ik mijn VL2 instelde met die instellingen en het gebruikte op het eerste optreden, klonk het als een sectie Franse hoorns. Niet goed. Ook stuurde ik slechts één mono (wet + dry) feed van de VL naar de mixer en had de VL voicings zo ingesteld dat ze hetzelfde volume hadden als mijn lead voice (dat wil zeggen, mijn echte tenorsax) dus kon ik de voicings niet goed mixen.
Daarnaast maakt de VL het mogelijk om het geslacht van de gegenereerde harmonieën in te stellen op een 100-punt mannelijk/vrouwelijk schaal, waarbij mannelijk basachtig is en vrouwelijk meer treble. Die website had aanbevolen om alle voicings op "mannelijk" in te stellen. Wederom een slechte keuze, zo bleek. Ik moest echt het geluid van de VL voicings opfleuren.
Om het geluid op te fleuren, moest ik de EQ-instellingen en de mannelijk/vrouwelijk instellingen voor mijn sax en de extra voicings herwerken. De VL heeft een globale EQ-instelling voor de lead voice (in dit geval mijn sax) en een aparte EQ voor elke effect preset. Op dit moment gebruik ik dezelfde EQ-instellingen voor beide, hoewel ik ze VEEL te helder vind, vooral voor mijn sax, dus ik zal dat een beetje temperen. Echter, toen ik het mengde met de rest van de band, vonden mijn bandleden het behoorlijk goed klinken op het tweede optreden.
Gebaseerd op de frequentiebereikgrafiek op
http://www.independentrecording.net/irn/resources/freqchart/main_display.htm opereren de tenor fundamentals voornamelijk in het 120 ? 725 hz bereik en boventonen tot ongeveer 8000 hz. Om de bas te onderdrukken en de hoge tonen naar voren te brengen, gebruikte ik de volgende instellingen op het tweede optreden:
Low shelf: -12db bij 248.6 hz
High shelf: +3db bij 1974 hz
Para: +3db bij 1478.9 hz, met een breedte van 1.3 (enigszins in het smalle bereik)
Nogmaals, deze leken mij veel te helder, dus ik zal proberen ze wat donkerder te maken - waarschijnlijk de db gain voor de high shelf en para een beetje verlagen. Misschien de para hercentreren op een lagere frequentie (rond 1000hz).
De algemene consensus lijkt te zijn dat hoorns als mannelijk moeten worden gevoiceerd, maar dat resulteerde opnieuw in een veel te modderige en basachtige voicing. Voor ons tweede optreden zette ik de hoogste een of twee harmonie voicings (degenen die net onder mijn lead sax voorkomen) op een gematigde vrouwelijke (treble) instelling van 25. Waar ik een derde stem daaronder gebruik, zette ik die op 15 en als een vierde (meestal de lead verdubbelend op -8ve) op 0 (neutraal).
Ik heb ook een preset gemaakt om de lead een octaaf lager te verdubbelen en de voicing gender voor de harmonie stem op 0 gezet.
Enkele andere opmerkingen:
Voor harmonieën voice ik mijn sax altijd bovenaan
Ik heb een kleine hoeveelheid reverb toegevoegd aan mijn lead sax en aan alle harmonie stemmen.
Ik heb een aangepaste harmonie preset gemaakt voor elk nummer waarin we hoornharmonie nodig hebben/willen (er zijn veel kant-en-klare harmonie opties, maar het is vrij eenvoudig om je eigen harmonieën in te stellen, dus ik doe dat gewoon om er zeker van te zijn dat het overeenkomt met onze hoornarrangementen). Voor de nummers die alleen unisono hoorns gebruiken, gebruik ik gewoon het VL verdubbelingseffect (het verschuift de aanslag van extra hoorns een beetje om het te laten klinken alsof er meer dan één persoon speelt). En voor veel van onze nummers die geen harmonie nodig hebben, gebruik ik gewoon een octaaf harmonie (verdubbel de sax een octaaf lager) die de lijnen invult die ik voorheen alleen met mijn sax alleen speelde.
In mijn pre-sets verdubbel ik bijna altijd de lead (mijn sax), maar niet de harmonie voicings omdat het een te dicht geluid creëert (vierweg harmonie klinkt als 8 hoorns).
Voor al mijn solo's omzeil ik alle effecten en harmonieën behalve reverb, hoewel de octaaf verdubbeling cool kan klinken op sommige solo's.
Ik stuur nu een droog en een nat signaal apart naar de mixer zodat we een finale eq en mix kunnen doen op het natte (harmonie) signaal. (Opmerking: om de droge en natte signalen volledig gescheiden te houden, moet je in het setup menu "lead mute" kiezen. Dit verwijdert de lead uit het natte signaal. Anders bevatten zowel de natte als de droge signalen de lead voice.). Het klinkt beter om het natte signaal lager in de mix te houden dan het droge.
Om een opname van vrij lage kwaliteit te horen van hoe de box klinkt, hier is een cut van het tweede optreden. Ik gebruik de octaaf verdubbeling voor de hele tune. De recorder crashte laat en toen aan het einde van de tune, dus dit was de enige opgenomen cut. Helaas geen demo van de multi hoorn harmonie. Het geluid van de box zuigt niet zo erg als het lijkt, omdat het meer de kwaliteit van de opname is, plus het lawaai van de menigte (150 aangeschoten mensen in een kleine club.)