Sax on the Web Forum banner

Songsuggesties voor een groove/funk/jazz kwartet?

7.9K views 22 replies 16 participants last post by  Third  
#1 ·
Het lijkt erop dat ik de auditie voor de oprichting van de jazzgroep 'gewonnen' heb - de instrumentatie (tot nu toe - ik weet niet of ze van plan zijn toetsen toe te voegen, maar ik zou waarschijnlijk een beetje kunnen dubbelen als ik een fatsoenlijk keyboard krijg) is gitaar, bas, drums, met mij op alt/tenor. Ik denk dat ze het leuk vonden wat ik deed op "Mr. Magic" en "Footprints", en nu kom ik erachter dat de gitarist zijn versies wil doen van "Lonnie's Lament", "Black Orpheus" en "Greasy G". Vroeg om mijn suggesties, maar ik ben al veel te lang aan het atrofiëren als blues/rock-hack en uit beeld als het om dit soort muziek gaat. Jaren geleden "Always There" van Hubert Law in een band gespeeld - dat zou kunnen passen. Kun je een paar nummers aanbevelen waarmee je succes hebt gehad (of altijd al wilde spelen) in dit soort setting? Bedankt, Jack.

#3 ·
Het spul van Headhunter werkt altijd goed... meer aan de modale/groovy kant. Watermelon Man, Spider, Maiden Voyage komen in me op, vooral als je geëlektrificeerd bent (elektrische bas/keyboards).

#4 ·
Er is altijd plezier om met een goede ritmesectie te spelen. Hier is de lijst uit mijn hoofd... Ik weet niet altijd zeker wie de nummers heeft geschreven, dus heb geduld:
Hip Skip, George Benson of Tony Williams
Red Baron, Billy Cobham of George Duke
Mercy, Mercy, Mercy, Joe Zawinul
The Chicken, Pee Wee Ellis
Shake Everything You Got, Maceo
Pass THe Peas, Maceo
Sunny, ???
Red Clay, Freddie Hubbard
Wayne's Thang, Kenny Garrett
My Funny Valentine, het arrangement van Anita Baker
A Long Walk, Jill Scott
Damn Girl, Justin Timberlake (Ik zou dit graag met een goede funkband spelen!)
People Make The World Go Round, The Stylistics
en nu we toch bezig zijn...
Betcha By Golly, Wow, The Stylistics
Stop, Look, Listen (To Your Heart), The Stylistics

En nu de Stevie-sectie:
As
Brighter Star
Sign, Sealed, Delivered
What The Fuss
Higher Ground
I Wish
etc...

EDIT: Ik heb er nog een paar bedacht:
Break Out, Lettuce
Quiet Girl, Ani Di Franco, denk ik, maar Dave Matthews zingt het met Soulive
The Work, Prince
Purple Rain, Prince
Kiss, Prince
Bad, Michael Jackson

#10 ·
Ik speel altijd graag een beetje Autumn Leaves wanneer ik het geluk heb een gitaar in mijn ritmesectie te hebben. Als je gitarist daar de melodie kan spelen (in de juiste toonsoort! Real Book 6th edition heeft de verkeerde toonsoort!), dan kun je er hele leuke dingen mee doen. Ook met een gitaar in de groep speel ik graag alle Jobim/Gilberto bossa nova-nummers. Wat betreft funkier/rockier stuff, Mercy, Mercy, Mercy staat er al tussen, hoewel ik persoonlijk de voorkeur zou geven aan een orgel op dat nummer. What'd I Say van Ray Charles is een goede rockblues. Veel bluesnummers staan goed als rock- of funknummers. Ik heb Stella by Starlight ook wel eens op een hiphopmanier gespeeld.

#12 ·
Na een soortgelijk draadje dat ik een tijdje geleden plaatste - is onze afspeellijst voor de vrijdagavond Jazz/Funk/Groove band:

1. Ain’t No Sunshine
2. Bring It On Home To Me
3. Brown Eyed Girl
4. Canteloupe Island
5. The Chicken
6. Cold Duck Time
7. Comin’ Home Baby
8. Diggin’ James Brown
9. Don’t Let Me Be Misunderstood
10. First We Take Manhattan
11. Georgia On My Mind
12. Gimme Some Lovin’
13. Hard Work
15. House Party
16. I Was Born In Chicago
17. In Memory Of Elizabeth Reed
18. Memphis Underground
19. Mercy, Mercy, Mercy
20. Moondance
21. Mustang Sally
22. On Broadway
23. Pass The Peas
24. People Get Ready
25. Satisfaction
26. Shape I’m In
27. Shake Your Tail Feather
28. Shotgun
29. Soul Serenade
30. Stand By Me
31. Summertime
32. Superstition
33. Sweet Home Chicago
34. Tequila
35. The Hooker
37. Ummh
38. Use Me
39. Watermelon Man
40. What’s Goin’ On

#19 ·
Na een soortgelijk draadje dat ik een tijdje geleden plaatste - onze playlist voor de Jazz/Funk/Groove band op vrijdagavond is: 29. Soul Serenade
"Tough Talk" van de Crusaders En ik kan niet geloven dat niemand zo ongeveer iets van King Curtis heeft genoemd. Ik bedoel, kom op . . . "Soul Serenade" misschien?
Ik ook!!

#13 ·
Hmmm, twee originelen .... de meeste van deze genoemde nummers zijn te horen op

http://berkeleyscience.com/darlyn/

Wills Chills
Get Ready

Een bewerking van 'In the Mood' uit de film Mystic Pizza ...

In the Mystic Mood

Een ongelooflijk nummer uit de film 'Groundhog Day'

Last Dance ..... dit is mijn versie, je moet echt de filmversie horen

Het zwaarste funknummer ...

Put It Where You Want It

Ook de standaard ...

Winelight

En Najee's versie van Stevie Wonders

I Wish

Een oud R&B-nummer ...

Walkin With Mr. Lee

#16 ·
Hmmm, twee originelen .... de meeste van deze genoemde nummers zijn te horen op

http://berkeleyscience.com/darlyn/

Wills Chills
Get Ready

Een bewerking van 'In the Mood' uit de film Mystic Pizza ...

In the Mystic Mood

Een ongelooflijk nummer uit de film 'Groundhog Day'

Last Dance ..... dit is mijn versie, je moet echt de filmversie horen

Het zwaarste funknummer ...

Put It Where You Want It

Ook de standaard ...

Winelight

En Najee's versie van Stevie Wonders

I Wish

Een oud R&B-nummer ...

Walkin With Mr. Lee
Wow! Ik had gedacht dat ik de enige was die zelfs naar Najee's versie van "I Wish" luisterde. Geweldige cut.

#15 ·
Ik zat afgelopen weekend met dit soort band. Ze vroegen me om ideeën, dus deze week ben ik mijn oude lp's aan het doorzoeken en heb ik tot nu toe deze ideeën bedacht... Freddie Hubbard's "Red Clay" en "Povo" The Crusaders' "Do You Remember When" en "Spiral" Tom Scott en L.A. Express' "Spindrift" Jeff Lorber Fusion..."Toad's Place" Ik veronderstel dat ik er nog een heleboel meer zal vinden die goed passen. "SaxPunter" hierboven had een geweldige lijst, vond ik... Alles van T.O.P. is altijd een geweldige toevoeging, mits smaakvol gedaan.

#17 ·
"Tough Talk" van The Crusaders
"Sugar" van Stanley Turrentine of een groot aantal anderen
"Shakey Ground" of "Givin it up for Love" van Delbert McClinton, die de funkyste blanke man is die ik ooit heb gezien

En ik kan niet geloven dat niemand zo ongeveer iets van King Curtis heeft genoemd. Ik bedoel, kom op . . . "Soul Serenade" misschien?

#18 ·
En ik kan niet geloven dat niemand zo ongeveer iets van King Curtis heeft genoemd. Ik bedoel, kom op . . . "Soul Serenade" misschien?
Zo ongeveer alles van King Curtis. Heb je ooit zijn versie van "One Mint Julep" gehoord? Erg cool. Ik denk erover om die met mijn band te spelen.Ik zou ook een lange lijst kunnen geven, naast alle nummers die hierboven zijn genoemd. Maar een andere goede aanpak zou zijn om rond te zoeken, ver terug te gaan en te zoeken naar enkele nummers in dit genre die niet zo bekend zijn, zodat je niet hetzelfde speelt als iedereen (maar zeker ook een aantal herkenbare nummers hebt). Met King Curtis als voorbeeld kun je naar veel van zijn opnames luisteren en daar veel vinden. Luister ook naar de Hammond B-3 bands. Jimmy Smith, Jack McDuff, Jimmy McGriff, etc. Veel materiaal daar. Saxofonisten als Rusty Bryant, Red Prysock, Sil Austin. En nog veel meer. De 'Hard Bop' jongens als Horace Silver, Art Blakey zijn ook een goede bron.

#23 ·
Mijn bluesband setlist (om eerlijk te zijn, ik ken de artiesten niet van al deze):

Can't turn you loose
Everybody needs somebody
Brick House
Call me to the Breeze
R-E-S-P-E-C-T
Mustang Sally
Lookin' for a fox
Do you love me?
Sweet home chicago
Make me Smile
Vehicle
Natural Woman