Sax on the Web Forum banner

Saxofoon ? coulisse" zeer speciale glijsaxofoon

15K views 17 replies 10 participants last post by  milandro  
#1 ·
"Schuifsaxofoon" zeer speciale schuifsaxofoon

Als je op internet surft, weet je nooit wat je tegenkomt en deze schuifsax, Saxophone à coulisse: Belgisch patent uit 1928, moet wel een van de raarste dingen zijn die ik ooit heb gezien.

Dit is een Franse site, een blog van de "Vereniging van verzamelaars van blaasinstrumenten" van Frankrijk.
Ze presenteren dit ongelooflijke instrument dat in 1928 gepatenteerd is.
http://acimv.blogspot.com/2010/07/saxophone-coulisse-brevet-belge-de-1928.html
Image

Image

Image

Image

#2 ·
Re: "Saxophone à coulisse" zeer speciale schuifsaxofoon

Door SOTW te bekijken weet je nooit wat je tegenkomt en dit lid, Milandro: december 2006, moet een van de hardst werkende "opgravers van de raarste dingen" zijn die ik ooit heb gezien. :bluewink: :cheers:

#6 ·
Re: "Saxophone à coulisse" heel bijzondere glijsaxofoon

een andere Arno Bornkamp ........optreden op de glijsax............ moeilijker dan je zou denken (denk maar aan de altissimo......).

Ik vraag me af wanneer hij dit elektrisch met distortion en wah-wah zal spelen

maar de glijsaxofoon heeft in Nederland sowieso een paar echte volgers

#12 ·
Re: " Saxophone à coulisse" zeer speciale glijsaxofoon

View attachment 40357 Er zijn verschillende glijsaxofoons uit het verleden. De meest voorkomende is de Swannee sax, die werkt, maar soms last heeft van lekkages in de flexibele pakking rond de glijbaan. De Reiffel en Husted Royal Slide saxofoon werkt op een vergelijkbare manier, maar is naar mijn mening beter vanwege de meer onfeilbare volledig metalen constructie. Deze sax die Milandro heeft gevonden, is de enige die ik ken met toetsen. Het is waarschijnlijk de zeldzaamste glijsaxofoon van allemaal. Ik heb alleen foto's gezien, nooit het daadwerkelijke instrument.
Alle glijsaxofoons zijn moeilijk te bespelen vanwege de noodzakelijke grote glijbeweging bij de registerwisseling. Ik heb een Reiffel & Husted die erg goed speelt, maar ik zou net zoveel moeten oefenen als nodig is op piano of viool om het goed te laten klinken.