Sax on the Web Forum banner

Beoordeling van NoHype LRM-2b lintmicrofoon

11K views 18 replies 7 participants last post by  adjustotone  
#1 · (Edited)
Waarom een ​​lintmicrofoon en waarom deze?
Ik was geïnteresseerd in het bekijken van een lintmicrofoon omdat ik iets wilde met een soepeler top-end. Ik vind dat de top-end van condensors (zelfs mijn werkpaard AT3035, waar ik van hou) soms een beetje hard kan worden.

Een soepele top-end kunnen krijgen is natuurlijk geweldig voor veel opnamesituaties, maar in mijn geval is het in ieder geval belangrijk om dit rechtstreeks van de microfoon te kunnen krijgen (d.w.z. niet via EQ in postproductie) omdat ik het grootste deel van mijn saxofoonoefentijd (>95%) in mijn WhisperRoom doorbreng, in een microfoon speel en via een koptelefoon monitor.

Veel lintmicrofoons hebben een aanzienlijke afname van de hoge frequenties, waardoor ze dof of tubby kunnen klinken, IMO. Ik was geïnteresseerd in het vinden van een betaalbare lintmicrofoon met een relatief vlakke frequentierespons die de top-end zou verzachten zonder te klinken alsof ik een handdoek in de bel had gestopt. De twee die steeds weer in mijn zoekopdrachten opdoken, waren deze (de NoHype LRM-2b) en de SE Voodoo VR1. Ik koos voor de NoHype omdat deze aanzienlijk goedkoper was en veel mond-tot-mondreclame online had.

103262

Prijs: € 190 (ongeveer $ 226 USD)

• Opmerking: Deze prijs hierboven is voor de versie met de standaard transformator, die ik heb besteld (u kunt deze optioneel bestellen met een Lundahl-transformator voor een extra € 100).

• Opmerking: Als u deze microfoon met een Fethead wilt gebruiken, moet u deze tegelijkertijd bij NoHype bestellen, omdat deze goedkoper is dan bij online retailers. Bijv. € 55 (ongeveer $ 65) van NoHype versus $ 90 van Amazon.
Over de microfoon
De microfoon is vrij licht en compact voor een lint. Niet zo compact als de Voodoo VR1 of Royer r121, maar het gewicht en de grootte zijn vergelijkbaar met mijn AT3035 LDC.

Ik heb de frequentierespons van deze microfoon zelf niet formeel gemeten, maar de frequentierespons curve van de fabrikant laat zien dat deze een zeer vlakke respons heeft voor een lintmicrofoon, en hij klinkt vrij vlak voor mij.

103263

Bewerken (12-11-2021):
Ik heb eindelijk een gekalibreerde meetmicrofoon in handen gekregen en zelf de frequentierespons gemeten. Mijn metingen verschijnen in de onderstaande grafiek. Zoals u kunt zien, komt deze grotendeels overeen met de curve van de fabrikant: een relatief vlakke respons voor een lintmicrofoon, maar met een aanzienlijke (~10 dB) boost onder de 50 Hz. Alle onderstaande opmerkingen zijn nog steeds van toepassing.

Image

Het heeft een soepele top-end, maar zonder enige tubbyheid of stoffigheid. Zoals aangegeven in de frequentierespons curve, heeft het echter een aanzienlijke boost in gevoeligheid aan de lage kant, deze boost zit op frequenties die te laag zijn om er toe te doen voor saxen (althans S/A/T), maar het betekent dat je voorzichtig moet zijn met mechanische overdracht van trillingen (d.w.z. deze microfoon moet worden gebruikt met een ophanging).

Over dat gesproken:

Ik hou niet van de meegeleverde ophanging. Dit is waarschijnlijk de enige eigenschap van deze microfoon die ik niet leuk vind. De spanning van de ophangband is vrij slap (en kan niet worden aangepast zonder de band te knippen en in te korten), het draaigewricht is moeilijk stevig vast te draaien zodat het niet beweegt, en tenzij de microfoon loodrecht verticaal is gemonteerd, de feit dat de meegeleverde ophanging aan het uiteinde van de microfoon wordt bevestigd, verergert beide problemen (door het uitkragen van de microfoon).

• Ik heb de meegeleverde ophanging vervangen door deze, die veel beter voor mij werkt.
103265

Gebruikt met een Fethead inline voorversterker (die ongeveer 27db aan versterking toevoegt), is de gevoeligheid ongeveer 5 db groter dan de AT3035. Als ik hem met de Fethead op mijn MOTU M4 gebruik en opneem vanaf 2-3 voet afstand, moet ik de gainknop op ongeveer 8 uur (ongeveer 17%) zetten om clipping te voorkomen.

• De voorversterkers van de MOTU leveren maximaal 60dB aan versterking, wat vrij standaard is voor audio-interfaces op consumentenniveau. Dit betekent dat u geen externe voorversterker nodig zou moeten hebben bij het gebruik van deze microfoon om saxen op te nemen.
Ik gebruik hem desondanks met een Fethead om twee redenen:

1. Fantoombescherming. Ik gebruik dit vaak met een Helicon-spraakreverbpedaal dat altijd fantoomvoeding heeft. Het is ook gewoon goed om je geen zorgen te hoeven maken over het aansluiten op een fantoomgevoede ingang.

2. Om te voorkomen dat de voorversterkers van de audio-interface de frequentierespons van de LRM-2b kleuren. Ik weet nog niet zeker of dit een probleem is voor mijn MOTU M4, wiens voorversterkers een ingangsimpedantie van ongeveer 2 kΩ hebben, maar het is zeker geen probleem met de Fethead, wiens ingangsimpedantie een orde van grootte groter is (22 kΩ).
Bewerken (18-4-2021):

Ik ben er eindelijk aan toegekomen om de frequentie-impedantiefunctie te meten (ik gebruikte de spanningsvalmethode, met 100 frequenties bemonsterd langs een logaritmisch raster).

Hier is het resultaat:

103632

Eén ding dat het vermelden waard is, is dat de uitgangsimpedantie van de microfoon over alle gemeten frequenties hoger is dan de nominale impedantie van 250Ω die door de fabrikant wordt geclaimd. Ik wijs hier voor de volledigheid op. Het zou geen probleem moeten zijn, tenzij u van plan bent deze microfoon te gebruiken met echt lange kabels.

De reden om deze functie in de eerste plaats te meten, was natuurlijk om te bepalen hoe de relatief lage ingangsimpedantie van standaard voorversterkers van audio-interfaces voor consumenten de respons van de microfoon zou kunnen kleuren (door het signaal te verzwakken via belasting). Dus berekende ik de verwachte demping voor een typische (2kΩ) audio-interface voorversterker hieronder (blauwe curve):

103633

Ik heb ook de dempingsfunctie voor de Fethead (grijze curve) opgenomen. Mijn conclusie is dat het gebruik van een audio-interface voorversterker het geluid zal kleuren, maar dat het effect zeer subtiel zal zijn (merk op dat het maximale verschil in demping over frequenties slechts ongeveer 1,5 dB is, wat nauwelijks waarneembaar zou moeten zijn).

Het opnamepad

• AT3035 (met 10dB pad en low cut beide uitgeschakeld) is rechtstreeks aangesloten op een van de twee MOTU M4 audio-interface voorversterkers.

• NoHype LRM-2b is aangesloten op Fethead, vervolgens op de andere MOTU M4 audio-interface voorversterker.

• De microfoons werden op een stereobalk ongeveer 3,5 inch uit elkaar (midden tot midden) gemonteerd, ongeveer 2,5-3 voet van de saxofoon verwijderd, ongeveer een voet boven de bel geplaatst en gericht op het midden van de hoorn.

• De MOTU M4 heeft lcd-niveaumeters aan de voorkant en ik gebruikte deze meters om de ingangen gelijk aan elkaar te zetten. Ik heb de ingangsniveaus in de DAW (Reaper) zelf niet gewijzigd.
Voorbeeldopnames
Om een ​​idee te geven van het geluid van de NoHype, heb ik gelijktijdige opnames gemaakt ervan en van mijn gebruikelijke standaard LDC-microfoon, de Audio Technica AT3035.

Ik heb acht voorbeeldclips opgenomen op altsaxofoon. Ik zal dit bericht in de toekomst wijzigen om meer instrumenten en voorbeelden op te nemen, afhankelijk van wat lezers willen horen. Ik begon met de altvoorbeelden (hoewel ik voornamelijk een tenorspeler ben) omdat het op alt is dat de hardheid van de condensors me het vaakst stoort.

De acht clips bevatten twee verschillende stijlen - ballad versus snelle blues - en twee verwerkingen - droog (geen effecten) versus nat (met een kleine hoeveelheid reverb) op elk van de twee microfoons.

Om voorbeelden te gebruiken die natuurlijk klinken maar herhaalbaar zijn, houd ik me aan solo transcripties/fragmenten. Het voorbeeld van de "snelle blues" is een Bird-solo van Now's The Time, terwijl het voorbeeld van de "ballad" Karolina Strassmayer's solo is op de melodie van If You Could See Me Now van deze WDR Big Band-opname.

Ik hou van de opgenomen geluiden van beide microfoons. Ze zijn duidelijk verschillend, maar elk heeft zijn sterke punten. Voor het monitoren tijdens het oefenen vind ik de soepelheid van de LRM-2b echter veel aangenamer en minder vermoeiend.

Luister naar de onderstaande clips en laat me weten wat je van de LRM-2b vindt.

#2 ·
Geweldige recensie en shootout, heel erg bedankt dat je dit gedaan hebt! Je haalt erg goede geluiden uit beide (en uit je instrument, hé, het belangrijkste!). Ik ben verrast hoe merkbaar het verschil in de hoge tonen is tussen de twee microfoons, hoewel ik dat misschien niet zou moeten zijn. De AT is merkbaar helderder en dreigt sibilantie te veroorzaken, hoewel je er nog steeds best aardig op klinkt. Het is zeker een solide, bescheiden kleine microfoon.

Maar vooral voor alt is de LRM echt geschikt. Het temt de hoge tonen op een zeer stijlvolle manier en heeft veel body. Het klinkt erg schoon en helder, niet overdreven 'karaktervol' maar ook niet saai. Ik ben onder de indruk. JP Gerard is een verdomd genie, ik denk dat je me eindelijk hebt geholpen om te beslissen om er gewoon een van hem te kopen.

Nu ben ik benieuwd hoe de LRM2B zich verhoudt tot de LRMV op alt! Ik neig naar de LRMV omdat ik van de oude RCA 77 en 44 microfoons hou, en hij is losjes in die richting gemodelleerd. Het zou ook een groot contrast vormen met mijn LDC-werkpaard (u87), wat ik wil - maar als ik hier naar je clips luister, zou de LRM2B dat ook zijn. Ik ben dol op de zachte hoge tonen die hij krijgt!

Een goede lange ribbon microfoon is een prachtig ding. Bedankt voor het investeren van zoveel tijd en aandacht hierin, heel erg goed gedaan.

#6 ·
En sluit de meegeleverde shockmount fysiek aan op de microfoon? Zoals met een schroefbasis? Het is moeilijk te zien op de foto's en de beschrijving. Ik moet misschien een paar van deze kopen, want ik heb een paar fatsoenlijke ribbons nodig....
Ja, de meegeleverde shockmount heeft een schroefdraadadapter die op de basis van de LRM-2b wordt geschroefd. Als je een paar bestelt, zal JP ze zonder extra kosten stereo voor je matchen (hoewel je dit wel moet aanvragen).

#3 ·
Ik denk dat beide microfoons erg goed klinken en mijn voorkeur tussen hen wisselde afhankelijk van welke koptelefoon ik gebruikte tussen mijn Sony MDR-7506 en Audio Technica ATH-M50x. Op de 7506 gaf ik de voorkeur aan de ribbon-microfoon vanwege de manier waarop deze een deel van de hoge frequenties verzachtte, maar op de M50X klonk het beetje extra hoog in de condensator helemaal niet scherp. Ik heb altijd de 7506 gebruikt om op te nemen, maar de AT de laatste tijd om naar te luisteren, gewoon vanwege de meer vergevingsgezinde hoge tonen, dus dat komt min of meer overeen met wat ik zou verwachten.

Beide klinken echter best goed!

#5 · (Edited)
Ik denk dat beide microfoons erg goed klinken en mijn voorkeur tussen hen wisselde afhankelijk van welke koptelefoon ik gebruikte tussen mijn Sony MDR-7506 en Audio Technica ATH-M50x. Op de 7506 gaf ik de voorkeur aan de ribbon mic voor hoe het een deel van de hoge tonen verzachtte, maar op de M50X klonk het beetje extra hoog in de condensator helemaal niet hard.
Dat komt omdat de 7506's een bijna nare high-end boost hebben. Maakt ze goed voor het cueing van koptelefoons op live optredens bij FOH of monitor world (d.w.z. ze kunnen door de mix en het publiek heen snijden om je te laten weten of er een probleem is met een kanaal dat je cueing). Maar ik ben ze al lang voorbij voor het opnemen van monitoring. Ik geef de voorkeur aan de M50Xs voor het opnemen van monitoring omdat ze natuurlijker zijn.

MMichel, wat was je levertijd vanaf de bestelling? En sluit de meegeleverde shock mount fysiek aan op de microfoon? Zoals met een schroefbasis? Het is moeilijk te zien op de foto's en de beschrijving. Ik moet misschien een paar hiervan kopen, want ik heb een paar fatsoenlijke ribbons nodig....

Ook, heb je de reguliere transformatorversie gekregen? Of de Lundahl transformator?

#4 ·
GEWELDIG SPEL. Beide microfoons werken en hebben een gelijkmatig geluid...er springt niets uit. Ik vond de AT 3035 beter, omdat ik de hoge tonen kon horen, maar ze klonken precies goed, een goede balans, en het klinkt natuurlijker in mijn oren. Toen ik mijn studio bouwde, kocht ik een RODE buizenmicrofoon en stuurde die door een ART voorversterker die ik had aangepast en die 12 AX7 buizen had. Ik verving de buizen door een aantal vintage 1966 Mullard buizen, en ik kon instellen hoeveel buizenwarmte ik wilde. De buizen voegden warmte toe en voorkwamen dat het schril werd, zoals een volledig solid state voorversterker soms kan zijn.

Ik verving ook de standaard Russische buis in de microfoon door een nieuwe, oude voorraad, 1966 Telefunken buis die me $250 kostte. Dat maakte een enorm verschil en gaf het echt een zacht geluid. Disclaimer: Ik ben 72, hou van buizen en analoog voor die warmte, dus beschouw me als old school. Een goede buis in een condensatormicrofoon en/of voorversterker en compressor voegt warmte toe en lijkt te voorkomen dat dingen te schril worden. Mag ik u nogmaals complimenteren met uw spel...het klinkt zoals een jazz sax solo zou moeten klinken, ontspannen en natuurlijk. Blijf doen wat je doet.

#8 ·
Voor de geïnteresseerden: ik ben er eindelijk aan toegekomen om de frequentie-impedantiefunctie van de microfoon te meten. Ik heb mijn recensie aangepast om een plot van deze functie op te nemen, evenals een plot van het verwachte effect ervan op de kleuring wanneer de microfoon wordt gebruikt met een relatief laagohmige voorversterker.

#9 ·
Ik heb net een NoHype LRM-V besteld en zal mijn eigen bevindingen posten wanneer hij arriveert! Ik kan niet beloven dat mijn recensie bijna zo gedetailleerd, diepgaand of nuttig zal zijn als mmichels recensie van de LRM2B... sterker nog, ik kan beloven dat dat niet zo zal zijn... maar ik kijk er niettemin naar uit om hem uit te proberen. Ik ben van plan hem te combineren met mijn u87, ik heb het gevoel dat ze goed samen zullen werken.

#10 ·
Mijn NoHype LRM-V is gearriveerd en ik kon hem gisteren gebruiken voor een professionele sessie, gecombineerd met mijn u87... en het is fantastisch. Ik zal binnenkort clips plaatsen nadat ik de kans heb gehad om wat dingen te doen, gewoon voor de lol. Maar de Neumann en de NoHype samen resulteren in mijn favoriete opgenomen geluid dat ik ooit heb gehad.

#11 ·
Mijn NoHype LRM-V is gearriveerd en ik kon hem gisteren gebruiken voor een professionele sessie, gecombineerd met mijn u87... en het is fantastisch. Ik zal binnenkort clips plaatsen nadat ik de kans heb gehad om wat dingen te doen voor de lol. Maar de Neumann en de NoHype samen resulteren in mijn favoriete opgenomen geluid dat ik denk dat ik ooit heb gekregen.
Geweldig! Ik kijk er naar uit.

#13 ·
Welnu, ik heb eindelijk een gekalibreerde meetmicrofoon in handen gekregen en zelf de frequentieresponsie van de NoHype LRM-2b gemeten. Hier zijn de resultaten:

Image

Dit komt grotendeels overeen met de responsieplot van de fabrikant van een relatief vlakke curve met een aanzienlijke boost onder de 50 Hz. Het suggereert ook dat deze microfoons (waarvan de ribbonmotoren met de hand worden geassembleerd in een kleine werkplaats) vrij consistent zijn. Ik heb de bovenstaande review bijgewerkt met deze nieuwe informatie.

#14 ·
Cool! Bedankt dat je dat gedaan hebt. De 2B meet zeker lineairder in de HF dan de V, wat correleert met wat ik hoor in opnames. Ik durf te wedden dat de 2B een nuttiger "allrounder" zou zijn, terwijl de V beter is in specifieke nichetoepassingen. Ik denk dat ik over een paar maanden wel een 2B ga halen, het is gewoon een geweldig klinkende microfoon voor bijna geen geld.

Voor de goede orde, mijn absolute favoriete toepassing van mijn LRMV tot nu toe? Tamboerijn en shaker opnemen! (Wat ik verrassend vaak doe... op mijn eigen spullen en ook voor productie- en soundtrackwerk.) Normaal gesproken moet ik een aanzienlijke hoeveelheid HF afrollen bij het opnemen van die instrumenten, maar met de LRMV neem ik ze gewoon direct op en ze zijn klaar voor gebruik met vrijwel geen verwerking. De V temt de hoge tonen en zorgt tegelijkertijd voor een geweldige "crunch" aan het geluid, wat gewoonweg geweldig is.

#15 ·
Bedankt voor de geweldige recensie!

Het is altijd interessant om te horen over linten met een uitgebreide hoogfrequente respons.

Ook erg interessant was het effect van de ingangsimpedantie op het hoog.

Als u uw frequentieresponsmeting als een vector-pdf of een png met een transparante achtergrond maakt, kunt u deze over de plot van de fabrikant leggen. Ik heb eigenlijk geprobeerd de achtergrond transparant te maken, maar was niet succesvol in een paar minuten proberen (met behulp van ImageMagick convert). Ik zou het graag overlayen als u er een opnieuw plaatst met een transparante achtergrond (vector pdf is het beste).

Een ander geweldig lint voor saxen (ik heb het zelf niet geprobeerd) is de Beyer M160. Wel iets duurder.
De opnames van saxofoons die ik ervan heb gehoord, klinken erg natuurlijk, misschien met een lichte "fuzzy" kwaliteit. Het heeft een uitgebreide hoogfrequente respons, maar het lintmateriaal gaat mogelijk niet lang mee, volgens recensies. Er zijn mensen die ze herbouwen met betere materialen.

Ook hebben sommige condensatoren denk ik de kwaliteit die u zoekt: Neumann TLM-102, TLM-103, TLM-170; MXL Genesis Tube; vele anderen, vooral duurdere. De Neumanns klinken over het algemeen soepel, maar uitgebreid.

Geen van mijn suggesties passen helaas in deze prijsklasse. De Octava MK-319 (meestal $150 gebruikt) heeft echter wel deze kwaliteit.

Ik geloof dat de AT3035 een kleiner membraan heeft en mogelijk gritiger klinkt dan grotere membranen. Ik had vroeger een paar, maar ze klonken "ruim", wat geen probleem is in uw kamer. Ze hebben een vlakke frequentierespons.

...en ook de dynamische EV RE-20.

#16 ·
Als je je frequentieresponsmeting als een vector pdf of een png met een transparante achtergrond hebt gemaakt, zou je deze over de grafiek van de fabrikant kunnen leggen. Ik heb eigenlijk geprobeerd om de achtergrond transparant te maken, maar was niet succesvol in een paar minuten proberen (met behulp van ImageMagick convert). Ik zou het graag overlappen als je er een opnieuw plaatst met een transparante achtergrond (vector pdf is het beste).
Ik probeerde ze niet echt in detail te vergelijken, anders zou ik een plotdigitizer hebben gebruikt om de gegevens rechtstreeks uit de grafiek van de fabrikant te halen (bijvoorbeeld, als wetenschapper gebruik ik dit programma vaak om gegevens uit oude papers te halen).

Ik heb echter een transparante .png van de plot bijgevoegd voor het geval je echt geïnteresseerd bent. Ik heb ook een .svg gemaakt, maar de forumsoftware laat me deze niet bijvoegen.

Ik geloof dat de AT3035 een kleiner membraan heeft en mogelijk gritiger klinkt dan grotere membranen. Ik had vroeger een paar, maar ze klonken "ruim", wat geen probleem is in je kamer. Ze hebben wel een vlakke frequentierespons.
Het is mogelijk, hoewel ik het niet heb gemerkt. In ieder geval heeft de AT3035 inderdaad een 19 mm (~3/4") membraan, wat halverwege de populaire drempels ligt voor het afbakenen van SDC- versus LDC-microfoons. Ik ben echter best tevreden met deze microfoons. Beide zijn echte koopjes voor hun huidige prijzen.

Attachments

#19 · (Edited)
Er is een zeer kleine (<1 graad) rotatie van de plot van de fabrikant. Dus de kleine streepjes zien er anders uit aan de linkerkant dan aan de rechterkant. Ik heb geprobeerd het recht te draaien, maar het was lastig, dus op dit niveau zijn we hier. Hier is de plot zonder normalisatie (het enige wat ik heb gedaan is je plot terug naar beneden verschuiven zodat de grote streepjes bijna op één lijn liggen):

Image

Ik merkte net dat de x-as streepjes niet kloppen, en er is geen manier om ze op één lijn te krijgen door een van beide plots uit te rekken. Dit is heel vreemd - de plot van de fabrikant heeft niet de juiste logaritmische afstand in frequentie, of degene die je hebt verstrekt heeft het niet...

Interessant artikel. Misschien lees ik het om mijn horizon te verbreden... Ik heb in het verleden ook plot digitaliseringstools gebruikt - vereist wat werk, maar soms de enige keuze.