Sax on the Web Forum banner

Riet Vergelijkingstabel

26K views 11 replies 8 participants last post by  mark5009  
#1 ·
Ik vond deze tabel, die verschillende rietsterktes voor een verscheidenheid aan de belangrijkste fabrikanten vergelijkt, op de Forestone-website en heb er een kopie van geëxtraheerd. Dacht dat anderen het misschien interessant zouden vinden en een goed uitgangspunt voor de kruisselectie van rieten.

#2 ·
Dit soort grafieken zijn een goed begin, maar aangezien veel dingen van invloed zijn op hoe een riet speelt, moeten ze met een korreltje zout worden genomen. Ik heb een doos #2 Royals en een doos Jazz Select 2M gevijld, en ze zijn erg vergelijkbaar in hoe ze spelen - ik zou ze als even sterk beoordelen. Dat gezegd hebbende, het komt overeen met mijn ervaring met Daddario versus Vandoren sterktes. Java Red is qua sterkte vergelijkbaar met V16.

#4 ·
Ik heb nog nooit een tabel gezien met alle beschikbare rieten. Ik vond het interessant dat deze tabel de Gonzales vermeldt, maar waar zijn de Rigotti's? Alexander's? LaVoz bijvoorbeeld. Ik heb een aantal tabellen verzameld en hoewel er enige verschillen tussen zitten, zijn ze grotendeels consistent genoeg om u in staat te stellen een weloverwogen keuze of vergelijking te maken. Nog een paar meer voor u hieronder...

#5 ·
De sterkte van een riet (of de maat) wordt bepaald door het meten van de tipflexie, maar dit is slechts een van de vele criteria die de weerstand van het SPELEN van een riet beïnvloeden.

Het kan een indicatie geven voor dat specifieke merk en ontwerp, maar vergelijkingen moeten met een flinke korrel zout worden genomen.

Alle rieten van een bepaald merk zijn gelijk, daarna worden ze gemeten op tipweerstand en dienovereenkomstig geclassificeerd, maar dit betekent niet dat ze evenveel zullen reageren, zelfs als ze hetzelfde meten. Natuurlijk is 3 van merk X niet hetzelfde als 3 van merk Y, omdat dit niet met een gemeenschappelijke maat wordt gemeten.

In de oude tijd kwam Maccaferri met een eenvoudige dynamometer Reed-O-meter, die dezelfde soort zeer relatieve meting doet.

#6 ·
Vroeger kwam Maccaferri met een simpele dynamometer Reed-O-meter, die hetzelfde soort zeer relatieve meting doet
Dat is erg cool. Ik wist niet van de Reed-o-meter en ook niet van de "Swiss Reed Guage" die Rico vroeger verkocht. Voor degenen die geïnteresseerd zijn - en de patenttekeningen zijn een genot om te aanschouwen - bekijk deze pagina voor de volledige samenvatting (plus veel meer over Rico)

Stuff Sax

#9 ·
BSS Reed Chart...
Dit is waarom ik denk dat deze grafieken tijdverspilling zijn. Vergeleken met Rigotti Gold JAZZ rieten met BSS rieten, is de bovenstaande grafiek precies het tegenovergestelde van mijn ervaring. 3 1/2 BSS is maar een klein beetje sterker dan Rigotti 3 Medium, voor mij. Dit geldt voor zowel alt als tenor.

Ik denk dat rietsterktegrafieken nuttig zijn als je overweegt over te stappen van het ene merk naar het andere en geen ervaring hebt met het nieuwe merk. Maar als ik dat heb gedaan, heb ik over het algemeen 2 of 3 sterktes van de nieuwe rieten gekocht, een beetje rond het riet dat ik ken. Natuurlijk heb ik als verstokte knutselaar nu dozen met verschillende rieten die ik waarschijnlijk nooit zal spelen...

#11 ·
Een rietentester is een object dat ik zou kopen, simpelweg vanwege de coolheidsfactor. Als het daadwerkelijk nuttige informatie zou opleveren, des te beter.

Ik heb de links naar de Rico-geschiedenis gelezen - wat een uitgebreide informatie! Bedankt daarvoor.

Hoe dan ook, het komt in me op dat als ik besloten had om bugel te spelen in plaats van bijna elk ander instrument, er geen discussies zouden zijn over rieten, pads, klankenbogs, vingerzettingen, mondstukken, enz., om over na te denken - ik zou gewoon moeten spelen.

#12 ·
Hoe dan ook, het komt in me op dat als ik besloten had om bugel te spelen in plaats van bijna elk ander instrument, er deze discussies over rieten, pads, klankenbogs, vingerzettingen, mondstukken, enz. niet zouden zijn om over na te denken - ik zou gewoon moeten spelen.
Ik speel ook wat flugel/cornet/trompet en vond de voortdurende tirades over de voordelen van het ene mondstuk ten opzichte van het andere - en er zijn heel veel van die discussies - te veel, toen begon ik sax te spelen en realiseerde ik me dat ik in een totaal andere klasse zat. Nu was het niet alleen het mondstuk, maar ook het riet, en hoe die twee samenwerkten met de hoorn die je speelde. En dan beseffen dat, alleen al omdat deze opstelling nu voor mij werkt, deze totaal ongepast kan zijn voor jou, je hoorn of waar je je nu bevindt. Ik denk dat je op sax het beste in de buurt van het honkbalveld kunt komen en kunt kijken wat werkt. Allemaal onderdeel van het plezier, neem ik aan :)