Sax on the Web Forum banner

Rampone & Cazzani Tenoren - Langdurige indrukken?

19K views 36 replies 14 participants last post by  whamptoncourt  
#1 ·
Voor degenen onder u die het geluk hebben enkele van de nieuwere Rampone & Cazzani tenoren (R1 Jazz) te bezitten, zou u dan uw indrukken op lange termijn van het instrument willen delen? Uit het forum blijkt dat mensen dol zijn op deze hoorns als ze ze proberen en voor het eerst kopen, maar hoe zit het een paar jaar later? Hoe hebben ze het op de lange termijn volgehouden/gepresteerd voor u? De initiële bouwkwaliteit lijkt hoog te zijn. Hoe heeft de afwerking, of het gebrek daaraan, zich in de loop der jaren gehouden/verouderd? Hoe hebben de verschillende mechanismen zich gehouden?

Bedankt

#2 ·
Veel mensen zoeken, maar geen feedback. Ik vraag me af of dit betekent dat niemand zijn R&C's erg lang houdt... twijfel het een beetje. Misschien zijn de indrukken op lange termijn niet geweldig, maar dat zou me terugbrengen naar mensen die hun R&C's niet houden en er zouden veel meer gebruikte hoorns te koop zijn... toch?

#3 ·
Ik heb geen tenor, maar ik bezit wel een van de R1 Jazz sopraans. Nieuw gekocht, verguld in 2006. Na een eerste setup (kleine aanpassingen) door mijn favoriete techneut is het de afgelopen 10 jaar helemaal niet meer gaan bollen. Ik ben er dol op en zou het niet willen ruilen voor een andere sopraan.

#4 ·
Ik heb geen tenor, maar ik bezit wel een van de R1 Jazz sopraans. Nieuw gekocht, verguld in 2006. Na een eerste setup (kleine aanpassingen) door mijn favoriete techneut is het de afgelopen 10 jaar helemaal niet meer bol gaan staan. Ik ben er dol op en zou het niet ruilen voor een andere sopraan.
Bedankt. Ik waardeer de feedback.

#8 ·
Soortgelijke ervaring hier.
Kocht mijn R1 tenor nieuw in 2004... zwaar verguld met gebronsde gouden kleppen & binnenkant van de beker.
Echt een prachtig geluid; ik koos ervoor om de R1 Jazz niet te hebben, omdat het geluid in de speler zit en niet in het materiaal.
Ondanks het bezit van verschillende tenoren, waaronder een Grassi Pro 2000, benadert niets het geluid en het speelgemak van de R&C.
Ik ben er dol op.

#13 ·
Soortgelijke ervaring hier.
Kocht mijn R1 tenor nieuw in 2004... zwaar verguld met gebrande gouden kleppen & binnenkant van de beker.
Echt een prachtig geluid; Ik koos ervoor om niet de R1 Jazz te hebben, omdat het geluid in de speler zit en niet in het materiaal.
Ondanks het bezit van verschillende tenoren, waaronder een Grassi Pro 2000, benadert niets het geluid & het gemak van het spelen van de R&C.
Ik ben er dol op.
Captain - Bedankt voor de feedback. Ik ben echt dol op het uiterlijk van deze hoorns, maar zonder Amerikaanse distributeurs in zicht is de kans om er een persoonlijk te zien of uit te proberen vrijwel onmogelijk. De feedback van de eigenaren op dit forum (en cafesaxophone) is het enige waar je op kunt vertrouwen - dus nogmaals bedankt. Ik wens je ook het allerbeste op basis van de post van Jazz Is All.

#10 ·
Mijn handen hebben de neiging om zweterig te worden, hoewel minder naarmate ik ouder ben geworden.
Hoe zou dat effect hebben op ongelakt messing of verguld of verzilverd?
Goud is inert, dus dat wordt het minst beĂŻnvloed.

Ik heb bijna 10 jaar een Borgani Jubilee in verzilverd bezit/bespeeld en het vertoont geen slijtage. Ik veeg het na het spelen af en dat is het dan wel. Ik begrijp dat de verzilvering van R&C op dezelfde manier zwaar (dik) is, in tegenstelling tot de plating op veel Taiwanese merken die snel lijkt te slijten.

Ongelakt messing is het meest reactief en zal, als het niet rigoureus van zweet wordt afgeveegd, groen aanslag vertonen. Zweet zal het waarschijnlijk groen maken.

#21 · (Edited)
Je kunt een enorme deal sluiten met gebruikte R1 Jazz.
Zelfs als je een oudere versie hebt (hoorn van vóór 2009).

Je krijgt het voor minder dan de helft van de nieuwprijs.
Je krijgt een Mk II of (nu) een Mk III.
Een goede revisie... en dat is het.

Eerlijk gezegd, ik hou (zeker) niet van de manier waarop de hoorns uit de fabriek komen, opgesteld.
Sommige topzaken (zoals Sax.co.uk) laten alle instrumenten opstellen voor een goede werking, inclusief R&Cs.

Ik probeerde een Two Voices tenors van messing-zilver, oorspronkelijk gekocht bij Sax.co.uk... ze "vervingen" veel dingen aan de instrumenten en ze losten elk probleem op (klein en groot).

Een goede technicus (bekwaam en gevoelig voor een niet-standaard type instrument) en je hebt de deal gesloten... als je van dit soort instrumenten houdt.
Een R1 Jazz is geen Mark VI, je kunt hem niet als VI laten opstellen: het wordt een nachtmerrie om te spelen!)

Lupifaros, ik denk dat ze gewoon weer vintage Selmer-stijl instrumenten zijn, met een goede, sterke marketing.

#37 ·
Je kunt een enorme deal sluiten met gebruikte R1 Jazz.
Zelfs als je met een oudere versie (pre-2009 hoorn) bent.

Je krijgt het voor minder dan de helft van de nieuwprijs.
Je krijgt een Mk II of (nu) een Mk III.
Een goede revisie... en dat is het.

Eerlijk gezegd, ik hou (zeker) niet van de manier waarop de hoorns uit de fabriek komen, opgesteld.
Sommige topwinkels (zoals Sax.co.uk) laten alle instrumenten opstellen voor een goede werking, inclusief R&C's.

Ik heb een Two Voices tenors van messing-zilver geprobeerd, oorspronkelijk gekocht bij Sax.co.uk... ze "vervingen" veel dingen aan de instrumenten en ze losten elk probleem op (klein en groot).

Een goede technicus (bekwaam en gevoelig voor een niet-standaard type instrument) en je hebt de deal gesloten... als je van dit soort instrumenten houdt.
Een R1 Jazz is geen Mark VI, je kunt hem niet als VI laten opstellen: het wordt een nachtmerrie om te spelen!).
Lupifaros, denk ik, zijn gewoon weer vintage Selmer-stijl instrumenten, met een goede, sterke marketing.
Dit is een vrij oude thread, dus vergeef de update, maar ik wil graag wat meer informatie aanbieden. Ik heb een tijdje geleden een R&C Bronze tenor met SS-hals gekocht van dezelfde Sax co. UK. Ik kon het vergelijken met veel andere tophoorns en het had iets anders dat ik leuk vond, maar het was vreselijk opgesteld, maar zonder veel moeite te repareren. Ik bleef rondhangen in de winkel en probeerde verschillende andere hoorns uit terwijl ze de "aanpassingen" deden. Uiteindelijk kwam het terug en was het magisch. Het had maar één andere aanpassing nodig om de pinky C# naar Bb soepeler te maken en de verkoop was gedaan. De hoorn is sindsdien helemaal niet veranderd. De toon is verspreid met veel harmonischen (wat ik leuk vind) en de onderkant is weelderig. Het enige echte verschil of (voor sommigen) moeilijker, is dat de hoorn veel lucht nodig heeft in vergelijking met elke andere hoorn die ik heb gespeeld. Als je hem meer lucht kunt geven, is er bijna geen limiet aan hoe hard deze hoorn kan spelen... maar hij kan ook fluisteren.

#24 ·
Ik wilde een dag of middag doorbrengen in de Parijse Selmer-winkel.

Maar mijn vrouw en ik hadden maar een week in Parijs. En echt, met alle dingen die er in Parijs te zien, te eten en te doen zijn, kon ik het er niet in passen. Misschien in de toekomst...

Ik zou graag het R&C-bedrijf in Italië bezoeken. Het klinkt zo idyllisch.

Wilde dat ik er een in de buurt kon proberen. De grote boring die door Tzadik wordt beschreven, voelt een beetje ontmoedigend aan.

#25 ·
Ik had in de vroege jaren 70 een Selmer Signet muntzilveren fluit met gesloten gaten als mijn tweede fluit. De boring was groter dan bij elke andere fluit die ik zag. Ik was een beginner (misschien 3 jaar ervaring met spelen), maar toch kon ik merken dat het meer lucht nodig had en donkerder klonk dan andere fluiten. Misschien is het zo met R&C.

#26 ·
..........het kostte meer lucht en klonk donkerder dan andere fluiten.
Misschien is het zo met R&C.
Dit is ook mijn gedachte en het lijkt over het algemeen te worden ondersteund door de recensies of indrukken die mensen hebben gedeeld van de R&C's - het is ook een van de dingen die me naar deze hoorns trekt. Ik hou echt van dat donkere, warme, weelderige geluid.

Tadzik zei.....

...................

Eerlijk gezegd, ik vind (zeker) de manier waarop de hoorns uit de fabriek komen, niet leuk.
Sommige topwinkels (zoals Sax.co.uk) laten alle instrumenten instellen voor een goede werking, inclusief R&C's.

Ik probeerde een messing-zilveren Two Voices tenoren, oorspronkelijk gekocht bij Sax.co.uk... ze "vervingen" veel dingen op de instrumenten en ze losten elk probleem op (klein en groot).
Wat vond je niet leuk aan de setup? Wat heeft Sax.co.uk vervangen?

..........Ik zou graag het R&C-bedrijf in Italië bezoeken. Het klinkt zo idyllisch.
Dat is weer een motorreis op mijn bucketlist - de Alpen. Het enige wat nodig is, is tijd en geld. Beide zijn de laatste tijd schaars.

#29 ·
Ik had de R1 jazz tenor voor een korte periode. Ik hield van de klank, maar de intonatie was echt moeilijk. Ik veranderde de klephoogtes, plaatste wat halve manen, probeerde verschillende mondstukken. Daarna en na gewend te zijn geraakt aan de saxofoon, kon ik op de een of andere manier de intonatie beheersen. Maar het was nog steeds moeilijk en zo anders dan mijn andere saxofoons. Dus ik verkocht hem. Het was voordat ze met de verschillende halzen kwamen. Ik wou dat ik hem nog had om hun andere halzen te proberen. Als de intonatie gemakkelijker was, dan zou het de beste moderne saxofoon voor mij zijn.

#30 ·
Ik had de R1 jazz tenor voor een korte periode. Ik hield van de toon, maar de intonatie was erg moeilijk. Veranderde de klephoogtes, zette wat halve manen, probeerde verschillende mondstukken. Daarna en na gewend te zijn geraakt aan de hoorn, kon ik op de een of andere manier de intonatie beheren. Maar het was nog steeds moeilijk en zo anders dan mijn andere hoorns. Dus ik verkocht het. Het was voordat ze met de verschillende halzen kwamen. Ik wou dat ik het nog had om hun andere halzen te proberen. Als de intonatie gemakkelijker was, dan zou het voor mij de beste moderne hoorn zijn.

#32 · (Edited)
Ik was into popmuziek... dus ik moest op alles letten wat met de performance te maken had. Dus ik heb de hoorn zo zuiver mogelijk nodig. De fabrieksinstelling kan me geen gelijkmatige toon (en klank voor mij) over het hele register geven... niet zo gemakkelijk als na de nauwkeurige afstelling die ik op mijn instrument had. De hoorn die ik probeerde kwam van Sax.co.uk (winkel in Londen), maar was niet van mij en ik heb hem daar niet geprobeerd. Geweldige hoorn! Maar ik ben geen fan van Two Voices R&C... Ik hou niet van het geluid: te hol.

#34 ·
HĂ©, ik vond het leuk om dit draadje te lezen. Ik speel nog steeds mijn R1 alt en sopranino. De R1 Jazz Bari niet zo vaak. Als ik ontmoedigd raak, helpen threads als deze. Ik denk dat de hoorns verschillend zijn, vooral de bariton. Dus ik ben aangemoedigd dat ik er gewoon aan moet werken en het komt goed.

#36 ·
Voor degenen onder u die het geluk hebben enkele van de nieuwere Rampone & Cazzani tenoren (R1 Jazz) te bezitten, zou u dan uw lange termijn indrukken van het instrument willen delen. Uit het forum blijkt dat mensen dol zijn op deze hoorns als ze ze uitproberen en voor het eerst kopen, maar hoe zit het een paar jaar later? Hoe hebben ze het op de lange termijn volgehouden/gepresteerd voor u? De initiële bouwkwaliteit lijkt hoog te zijn. Hoe heeft de afwerking, of het gebrek daaraan, zich in de loop der jaren gehouden/verouderd? Hoe hebben de verschillende mechanismen zich gehouden?

Bedankt
Oud draadje, maar ik dacht dat ik misschien iets aan deze discussie kon toevoegen. Ik speel al 11 jaar op een R1 Jazz Tenor (2006, verzilverd) als mijn enige tenorhoorn. Hij houdt zich erg goed, niets te klagen over de bouwkwaliteit, goede mechaniek. Afwerking houdt goed.

Nog steeds tevreden met de hoorn, werkt geweldig in blues en oudere jazz (erg vet en groot geluid), maar als ik modernere muziek speel, mis ik het bezit van een Mark VI of iets dergelijks. Een andere indruk op lange termijn is dat er op deze hoorn geoefend moet worden. Ik vind het moeilijker te controleren dan een Selmer, Yamaha etc., vooral in het hogere notenbereik.