Sax on the Web Forum banner

Funk sax zoals Maceo Parker; improvisatietips?

9.2K views 38 replies 18 participants last post by  zv sax  
#1 ·
Afgezien van staccato-noten, inzichten over het improviseren op funksongs, zoals 'Uptown Funk', 'More Bounce to the Ounce', 'Use Me', 'Brick House' etc.?

#10 ·
Als je funk sax wilt spelen zoals Maceo Parker, speel dan mee met Maceo op utoob clips.

#11 ·
Kleine pentatonische funky licks, syncopatie, herhaling, specifieke Maceo articulatiestijl. (Do Dot!)

Klankveranderingen: Speel hoge A. Open en sluit dan je rechterhand in een cool ritme. Direct Maceo! ;)

Een van mijn favoriete altsaxofonisten en tot op de dag van vandaag een van de leukste shows waar ik ooit ben geweest.

Ik geloof dat Maceo zelf zegt: 2% jazz, 98% funky stuff.

#14 ·
Bekijk James Brown - "Cold Sweat" (deel 1 & 2). Merk op dat het gevoel van toepassing is op de hele band. Geen rommel of extra onnodige noten.

En uptempo;

Voorzichtig... de originele Cold Sweat studioversie (de eerste link hierboven) is Maceo op TENOR sax. Besteed tijd aan het transcriberen van Maceo op ALTO als je alt speelt (wat Maceo al tientallen jaren exclusief doet). Elke Maceo-transcriptie is de moeite waard, maar als je de tijd en energie wilt besteden, doe het dan op nummers waarbij de saxofoon de hoorn is die je speelt, want de "licks" zullen beter liggen en directer van toepassing zijn op je hoorn dan wanneer je een ander key center instrument transcribeert. Ik heb daar een grappig verhaal over toen ik heel jong was... een popnummer vermeldde de solo als alt, terwijl het eigenlijk tenor was (en ik wist dat de man geweldige alt speelde, en het geluid was meestal hoog register, en ik was net begonnen, jong en totaal onwetend)... de solo was zo verdomd moeilijk om goed te krijgen, het lag gewoon niet goed op de hoorn, vooral de altissimo-partijen... hoe dan ook, ik vroeg het uiteindelijk aan de man die het opnam... hij vertelde me dat ze een fout hadden gemaakt in de credits... het was overbodig om te zeggen dat het meer dan een beetje opluchting was, lol. Hier is het nummer, solo op 3:08, nu is het zo duidelijk... geloof niet alles wat je leest, lol:

#32 ·
Ik zal proberen te antwoorden - maar meer als een man die LUISTERT naar Funk en Maceo als een vast onderdeel van mijn muzikale dieet. Anders gezegd, ik zal commentaar geven als fan van Maceo en van Funk-muziek.

1. IMHO, probeer niet te klinken als Maceo. Funk, vooral, is een stijl die authenticiteit beloont. In elke setting behalve je privé-oefenruimte is het proberen om een andere persoon sonisch af te beelden, onauthentiek. Hoewel het je wat directe geloofwaardigheid oplevert, is het niet duurzaam.
2. Een Funk-solist is deels saxofonist, deels drummer. Speel je hoorn met wat percussiviteit.
3. Ritmisch spelen geweldige funk-solisten zelden lange noten. Drummers ook niet, als ze bezig zijn met de taak om billen te laten swingen op een groove. Noten met een duur van meer dan een halve noot zijn meestal het slot- of beginwoord in een statement. (voorbeeld: Introductie tot Papa Don't Take No Mess, of Maceo solo in Inner City Blues) Dit maakt Funk spelen tot een van de meest uitdagende van alle stijlen. Hoewel minder complex in harmonische structuur, vereist Funk spelen de hoogste discipline met betrekking tot ritmische uitvoering. Slechte Funk-solisten raken de focus en het uithoudingsvermogen kwijt dat nodig is om ritmisch in de groove te blijven en ze keren terug naar het blazen van lange noten, altissimo of andere gimmicks om in de solo te blijven.
4. Statements in achtste en zestiende noten, vaak gestippeld en gesyncopeerd, zijn de regel.
5. Het gebruik van triolen komt zeer vaak voor. Triolen, mordenten, ghost- en grace-notes zijn nietjes in geweldige Funk-solo's. Al deze apparaten moeten worden geoefend, samen met de discipline van solo's met noten van korte duur (drumbeat-achtig).
6. Weet altijd waar de "1" is. De downbeat van een nieuwe maat. Sla de 1 aan of heb een goede reden om dat niet te doen.
7. Toonontwikkeling is net zo belangrijk als bij klassiek spelen. Een sterk centrum hebben is een groot voordeel bij Funk spelen. Een Funk-solist is als een predikant die een preek houdt op de kansel. Projectie en zelfverzekerd verhalen vertellen zijn essentieel. De meeste spelers gebruiken vibrato spaarzaam. Maceo gebruikt het zeer effectief, vaak als een kleine schud op het einde van een funky noot. Dexter Gordon doet dat als een meestermuzikant.
8. Een plan hebben over waar de solo naartoe gaat, is een andere essentie. Elke solo moet een verhaal vertellen, maar in Funk solo's is het opraken van de landingsbaan (idealen) het meest verderfelijk. Proberen in de groove te blijven, geeft een speler niet de tijd om de traject van de solo op te lossen. Meer dan elke andere muziekstijl kan het missen van slechts één beat ertoe leiden dat je bandleider of publiek dingen zegt of denkt als: "Jimmy, hey Jimmy! Ga terug met die kleine grappige hoorn, je zegt niets. Ga weg! Ga weg!" RIP JB.
9. Herhaling is geen zwakte, het is een kracht. Het herhalen van een zin meerdere keren brengt het publiek mee met de speler. Het bouwt spanning op terwijl de luisteraars zich voorbereiden op wat er gaat komen. Het leent ook geloofwaardigheid aan de uitspraak. Als wat je zegt niet belangrijk genoeg is om te herhalen, is het slechts een kortstondig stukje lawaai.
10. Te veel noten spelen is erger dan te weinig spelen. Minder noten die op tijd worden gespeeld, zijn veel effectiever dan 32e runs die over de ritmesectie worden gespoten.
11. Slurring vs. tonging. Geweldige Funk-spelers doen veel meer tonging dan slurring. Er is een kader van Smooth Jazz-spelers die uitstekende muzikanten zijn die sluren, glijden en glijden over funky beats, maar de groten zoals Eddie Harris, Maceo en Sinclair Pickney gebruiken sluring strategisch, zo niet spaarzaam.
12. Een Funk-solo spelen is deels dansen. Ik worstel daarmee omdat sommige mensen, waaronder een idioot saxofoonleraar die ik ooit had, geloofden dat je geen geweldige saxofonist kunt zijn als je niet kunt dansen. Letterlijk. In een club. Maar voor zover een Funk-solo de speler betrekt bij een ritmische expressie, is het een dans. Het stelt ook dezelfde vraag die ons wordt gesteld als we op de clubdansvloer staan. "Ben je hier verlegen over, of ga je met je billen swingen?"

Wat me brengt bij het laatste en belangrijkste wat je moet doen om Funk te spelen, of zelfs om te spelen als Maceo.

Heb plezier, of ga van de vloer.

#33 ·
Goed spul, Siggie. Ik ben het er grotendeels mee eens. Ik zou zeggen dat je niet hoeft te kunnen dansen om funk te spelen, maar het helpt zeker. Ik vond het leuk dat je zei: "Een funk solo spelen is dansen..." Ben je hier verlegen over, of ga je met je kont swingen?" Als je een sterke, groovende funk solo wilt spelen, moet je jezelf met zelfvertrouwen en autoriteit presenteren en uitspraken doen - je moet met je kont swingen alsof je op de dansvloer staat.

#34 ·
Goed spul, Siggie. Ik ben het er grotendeels mee eens. Ik zou zeggen dat je niet hoeft te kunnen dansen om funk te spelen - maar het helpt zeker. Ik vond het leuk dat je zei: "Een funk solo spelen is dansen ..." Ben je hier verlegen over, of ga je met je kont swingen?" Als je een sterke, groovende funk solo wilt spelen, moet je jezelf met vertrouwen en autoriteit presenteren en uitspraken doen - je moet met je kont swingen alsof je op de dansvloer staat.
er zijn er velen die zeggen dat als je niet kunt (of wilt) dansen, je dan niet kunt spelen. Punt. Ik ben het daar wel mee eens. Het maakt niet uit wat de muziekstijl of het niveau van de spelers is, het is supergemakkelijk om te bepalen wie meetelt en wie voelt.

#35 ·
:)

Twee dingen:

Wat betreft de nootduur, ik bedoelde te zeggen dat de meeste noten minder dan anderhalve tel duren. Het spelen van lange noten wijkt af van een percussieve presentatie in solo's. Het hoofd is een andere zaak.

Dansen. Ik ben opgegroeid in een familie en een buurt van dansers. Dansen leverde je dates op. Dansen leverde je respect op. Als je niet goed kon dansen, kon je knock-out worden. Ik ben een expert in danscultuur. Elke student of muzikant die dit leest, moet luisteren, maar zijn eigen mening vormen. Ik zal je een geheim vertellen. En als zwarte man die in de

#38 ·
:)

Twee dingen:

Wat betreft de nootduur, ik bedoelde te zeggen dat de meeste noten minder dan anderhalve tel duren. Het spelen van lange noten is een afwijking van een percussieve presentatie in solo's. Het hoofd is een heel andere zaak.

Dansen. Ik ben opgegroeid in een familie en een buurt van dansers. Dansen leverde je dates op. Dansen leverde je respect op. Als je niet goed kon dansen, kon je knock-out worden. Ik ben een expert in danscultuur. Elke leerling of muzikant die dit leest, moet luisteren, maar zijn eigen mening vormen. Ik zal je een geheim vertellen. En als zwarte man die in de "hood" is opgegroeid, kun je dit geheim maar beter niet delen.

Goed dansen vereist oefening, niet aangeboren genetisch talent.

Je kunt het maar beter aan niemand vertellen! Ik zweer het...

"Het gevoel voor de beat, ritme, een "natuurlijk" zijn, dat zijn abstracte, niet-meetbare eigenschappen, en net als het kwantummeetprobleem van Heisenberg verandert de handeling van het meten van "het gevoel voor de beat" de gemeten hoeveelheid. Als je verlegen was over dansen, of in een omgeving opgroeide waar het niet werd gedaan, heb je waarschijnlijk niet gedanst.

Dansen is de handeling van het toepassen van gecoördineerde (!) bewegingen. Dansen in elke complexiteit die verder gaat dan een knikje met het hoofd, is als het grijpen van arpeggio's op een sax. De meest "natuurlijke" danser zal eruitzien als een personage van Steve Martin die probeert ritmisch en nauwkeurig een toonladder te spelen op een Funk-nummer - als ze de coördinatie die nodig is om een toonladder te spelen, niet hebben geoefend.

Verderfelijk: De Funk-solist die danst op zijn solo, maar niets op de hoorn zegt.
Je hoeft geen geweldige/geoefende danser te zijn om 'alles wat je hebt' op tijd te schudden en de juiste plekken te accentueren. Net zoveel mensen met waardeloze (en gehakte) moves die een geweldige timing hebben als mensen die tonnen techniek hebben en de één niet kunnen raken. Hetzelfde geldt voor spelers.