Sax on the Web Forum banner

DIY nek-tenon lekbeschermer voor tenor

3.9K views 16 replies 10 participants last post by  will.vermeer67  
#1 ·
Hallo,
Ik heb net zelf een eenvoudige spielekchecker voor tenor gemaakt met alleen wat reserveonderdelen uit mijn werkplaats. Super makkelijk te gebruiken en ik kwam er net achter dat mijn Conn 10m geen lekken heeft bij de nek. Wilde het idee van de tool gewoon met iedereen delen.

#5 ·
Ik heb zoiets al een tijdje geleden gemaakt, met Sugru voor de afdichtingspakking. Uiteindelijk heb ik echter een set van MusicMedic gekocht. Die zien er mooier uit en zijn veel gemakkelijker te gebruiken.

Voor de OP: het zou veel nuttiger zijn voor de leden hier als u wat constructiedetails zou geven (bijvoorbeeld de grootte van de bout die u hebt gebruikt, de breedtes van de ringen, de samenstelling en diameters van de afdichtingspakking en de afstandhouders, wat u hebt gedaan om de boutkop te stabiliseren, enz.).

@tuppertn: als je geïnteresseerd bent om zoiets zelf te maken, weet dan dat je pakkingen apart (en tegen een redelijke prijs) kunt kopen bij MusicMedic of JL Smith (gemaakt voor hun eigen nek-tenon-checkers).

#7 ·
Uiteindelijk heb ik een set van de MusicMedic gekocht. Ze zien er mooier uit en zijn veel gemakkelijker te gebruiken.
Ja, deze zijn geweldig. Ik heb zowel de tenor- als de alt-set. Ik heb ook extra ringen gekocht om te trimmen in die zeldzame gevallen waarin een halspenontvanger te klein is voor de ring om te passen (meestal baritonhalzen).

#6 ·
Mooi. Ik vroeg me ook af wat het materiaal was dat gebruikt werd voor de rubberen expansiepakking. Ik was van plan om zelf iets soortgelijks te maken nadat mmichel elders had vermeld dat hij een doe-het-zelf nekchecker maakte. Ik bestelde een paar grote rubberen stoppen om plakjes van te snijden om de pakking te maken, maar ze zijn zoekgeraakt in de post of op een langzame boot.

De andere dingen die problemen zouden kunnen veroorzaken, zijn het afdichten rond de centrale bout (mogelijk de reden waarom OP de boutkop soldeerde of lijmde) en het verkrijgen van voldoende wrijving zodat de bout niet draait wanneer je de bovenste moer aandraait. Allemaal waarschijnlijk oplosbaar.

#10 · (Edited)
Leuk. Ik vroeg me ook af welk materiaal er werd gebruikt voor de rubberen expansiepakking. Ik was van plan om zelf iets soortgelijks te maken nadat mmichel elders had vermeld dat hij een doe-het-zelf nekchecker maakte. Ik bestelde een paar grote rubberen stoppen om plakjes van te snijden om de pakking te maken, maar ze zijn kwijtgeraakt in de post of op een langzame boot.

De andere dingen die problemen zouden kunnen veroorzaken, zijn het afdichten rond de centrale bout (mogelijk de reden waarom OP de boutkop soldeerde of lijmde) en het verkrijgen van voldoende wrijving zodat de bout niet draait wanneer je de bovenste moer aandraait. Allemaal waarschijnlijk oplosbaar.
Ja, het sluit ook af in het midden van de bout, tussen de kop en de ring. De diameter van de bout is groot genoeg om door het middelste gat van de ring te gaan en er zit geen schroefdraad op de bout. Bij het aandraaien van de moer zet deze de rubberen ring uit en sluit de bout af. Ik kan zelfs wat dikke siliconen pakkingkit toevoegen, maar dat is overdreven. Het werkt al prima.

#12 ·
Ik dacht erover na om te proberen uit te zoeken hoe ik er een kon maken met de juiste maat rubberen bal of blaas die via een ventiel opgeblazen en leeggelaten kon worden. Ik vroeg me zelfs af of het mogelijk zou zijn om gewoon een ballon erin op te blazen, zoals degene waar ze ballonfiguren van maken.

#14 ·
Geweldig werk! Trouwens, zou OP of iemand anders even kunnen uitleggen hoe dit werkt om te bepalen of de tenon lekt of niet, alsjeblieft? Ik begrijp dat door het aandraaien van die vleugelmoer de rubberen band uitzet en goed afdicht met de binnenkant van de tenonbuis. Maar hoe kan dit vertellen of het lekt of niet? Bedankt!

#16 ·
De Musicmedic-versie is hier: Neck Checker
Je wordt verondersteld het in de body te plaatsen onder de penontvanger en boven de toongaten, zodat het de body afsluit en de verbinding tussen de hals en de body isoleert. Dan zet je de hals erop, sluit je de octaafklep af en blaas je in of zuig je aan het uiteinde van de hals.
Bedankt! Nu snap ik het.

#17 · (Edited)
Ik heb er net een gemaakt. Ik nam het instrument (baritonsax) inclusief de hals mee naar onze plaatselijke ijzerhandel en zocht naar de onderdelen die zouden passen en werken.
Ik soldeerde de eerste metalen ring aan de boutkop (rondom gesoldeerd/luchtdicht), anders lekt het gereedschap aan de binnenkant en zou het niet werken.
De ringen waren aan de buitenkant een klein beetje te groot, dus ik heb ze kleiner geslepen.
De moer met de hand aandraaien, geen sleutel. Je zou de saxofoon kunnen beschadigen. Ik gebruik kurkvet op de zwarte afdichtringen om te helpen voor een luchtdichte pasvorm.
Nadat ik de lekzoeker erin had gestoken en de moer had aangedraaid, plaatste ik de hals en toen ik op de hals blies, was er een duidelijke luchtstroom door het flexibele scharnier van de ontvanger.
Dus conclusie: halsverbinding lekt!
Boutmaat: M12x50, afdichtring buitendiameter 25mm. bus: koperen slang, het was toevallig beschikbaar: lengte van koperen bus: 26mm,
ringen teruggeslepen tot buitendiameter 21 mm, misschien was 22 voldoende geweest (experimenteer zelf!, succes).

Attachments